poniedziałek, 17 września 2018

O kosmicznym ludku w babcinym ogródku - Jolanta Horodecka-Wieczorek

Tytuł: O kosmicznym ludku w babcinym ogródku

Autor: Jolanta Horodecka-Wieczorek

Wydawca: Stowarzyszenie GPP Ekologia

To krótka książeczka, która porusza ważny temat. W oparciu o tę bajkę powstała nawet kampania edukacyjna ''Kosmiczna Segreg-Akcja'', która przekazywała dzieciom wiedzę na temat postępowania z odpadami.

Kiedy babcia opowiada bajkę, nagle przez okno wpadają srebrne kule. Są w nich dwa pojazdy, z których wyszły gwiazdki. Jakby tego było mało, w ogródku ląduje statek kosmiczny, z którego wysiada sympatyczny Ludek. Opowiada dzieciom, że lecąc obok Ziemi wpadł na skupisko śmieci. Mówi o sprzątaniu, o szanowaniu planety. Doradza im, aby segregowały odpady, dbały o przyrodę i zwierzęta, po czym żegna się z dziećmi i obiecuje, że jeszcze powróci, aby nadal nauczać.

Autorka przedstawiła nam tę bajkę za pomocą wierszy, które są lekkie i zrozumiałe dla dzieci. Spodobał mi się pomysł z Ludkiem, który udziela wartościowych rad. Dzięki niemu autorka przekazuje młodszym czytelnikom ważne informacje, które mogą czegoś nauczyć i pokazuje jak ważne jest dbanie o środowisko. Tutaj ilustracjami do tej krótkiej historyjki są obrazki namalowane przez dzieci, które brały udział w konkursie, bo obok ich imion jest również krótka informacja o tym, które miejsce w nim zajęły. Muszę przyznać, że bardzo mi się spodobał ten pomysł, ich kreatywność i pomysłowość robi wrażenie. Na końcu książeczki znajdują się ''porady na odpady'', które przekazują dzieciom ważne informacje. Dowiedzą się z nich dlaczego nie należy wyrzucać zużytych baterii, nie wypalać śmieci i dlaczego warto segregować odpady. Wspomnę o jednej ciekawostce, o której tutaj przeczytałam. ''Z około 35 plastikowych butelek można zrobić ciepłą bluzę polarową.'' Wcześniej o tym nie słyszałam, fajnie się dowiedzieć czegoś nowego i to z książki, która jest skierowana dla młodszych czytelników.

''O kosmicznym ludku w babcinym ogródku'' to krótka, ale wartościowa książeczka, która może dzieci nauczyć czegoś nowego. Fajnie, że przedstawia w przyjemny sposób temat dbania o środowisko i segregowania odpadów. Moim zdaniem warto zapoznawać dzieci z takimi książkami.

''- A więc dbajcie o przyrodę,
O powietrze, czystą wodę.
Dbajcie o zieleń, zwierzęta,
Wam to błękitna planeta
Nagrodzi i zapamięta.''

Za możliwość przeczytania książki dziękuję autorce.

41 komentarzy:

  1. Kiedy tylko mój chrześniak będzie troszeczkę starszy, na pewno przeczytamy wspólnie tę książeczkę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Ilustracje nie przypadły mi do gustu ale podoba mi się jej przesłanie i idea ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi to przesłanie też się podoba. :)

      Usuń
    2. Wazne sa takie ksiązki :)

      Usuń
    3. To prawda, nie tylko są fajną rozrywką, ale też uczą. :)

      Usuń
  3. Dobrze, że treść jest zrozumiała dla dzieci. Wiele razy spotkałam się z tym, że autorzy tworzą niby dla dzieci, a w taki sposób, że dorosły ma z tym problem. Ładne, kolorowe wydanie. Podoba mi się.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest zrozumiała i dla mnie to bardzo duży plus. No i też uczy. :)

      Usuń
  4. Ja już stara jestem, a mi się podoba :D
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale fajna koncepcja - ciekawa jestem jak moje Baby by ją odebrały:)
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo możliwe, że książeczka by im się spodobała. :)

      Usuń
  6. Jak tylko mój chrześniak trochę podrośnie na pewno mu taką sprezentuje. Popieram takie akcje, które poprzez zabawę przekazują dziecku wiedzę. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajne są takie książeczki!
    Kiedyś takich nie było :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Moja Kasia (4 lata) uwielbia ludki, kosmos itp. więc to książeczka z pewnością dla niej :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Fajna propozycja dla dzieci :)

    OdpowiedzUsuń
  10. A ja po tytule od razu miałam banana na buzi :D

    OdpowiedzUsuń
  11. A mi właśnie nie podobają się te ilustracje. Tematyka owszem, ale to nie typ ilustracji, które osobiście kupiłabym chrześnicy chłopaka :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ilustracje są rysunkami dzieci i według mnie są ciekawe, ale rozumiem, że nie każdy takie lubi. :)

      Usuń
  12. Takie książeczki to ja rozumiem! <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajne jest to, że potrafi też czegoś nauczyć. :)

      Usuń
  13. Wygląda bardzo fajnie i pozytywnie :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  15. Pracuję w przedszkolu. Mialam przyjemność gościć Panią Jolenko wielokrotnie w swojej placówce.Pisarką znana jest na całym świecie. Jej wierszowane książki nie tylko uczą segregacji śmieci i dbania o środowisko, ale kształtują miłość i wrażliwość do ludzi i zwierząt. Ilustracje malowane przez same dzieci trafiają bardzo do odbiorców rówieśników a sama wyjatkowa osobowość pisarki sprawia ze dzieci i dorosli lgną do Niej jak do dobrego Anioła. Uwazam ,ze niektore z nich powinny znalezc sie w kanonie lektur szkolnych jak np ...Wiatru tchnienie o Chopinie...Pani Jolu dziekujemny za Ludka. Chopina, Kosciuszko Kromke chleba, Śniezynke i wiele innych pozycji bajkowych. Prosimy o więcej. POZDRAWIAM ciepło.

    OdpowiedzUsuń
  16. Na pewno spodobała by się ta książeczka mojemu synkowi :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz. Chętnie zajrzę również na Twojego bloga. :)

Copyright © 2016 Czytam wszystko. , Blogger