niedziela, 14 kwietnia 2019

Mury wokół nas - Nova Ren Suma

Tytuł: Mury wokół nas

Autor: Nova Ren Suma

Wydawnictwo: Srebrny Las

Nie słyszałam wcześniej o tej książce i o autorce. Opis tej pozycji bardzo mnie zaintrygował i wiedziałam, że będzie to mroczna i niepokojąca historia, która może mi się spodobać. Zainteresował mnie również wątek o nadprzyrodzonych zdarzeniach, bo dawno już nie czytałam takiej książki. Czy ta pozycja spełniła moje oczekiwania i przypadła mi do gustu?

Orianna i Violet przyjaźniły się od dziecka i obie były tancerkami baletowymi. Ich życie diametralnie się zmienia kiedy zamordowano dwie inne baletnice. O zabójstwo zostaje oskarżona Orianna i trafia do ośrodka poprawczego dla nieletnich. Tam poznaje Amber, która została skazana za nieumyślne spowodowanie śmierci. Losy dziewczyn się ze sobą łączą, a w ośrodku dzieją się różne nadprzyrodzone zjawiska.

Dawno nie czytałam takiej książki. Tak dziwnej i jednocześnie tak bardzo wciągającej. Już po pierwszych stronach wiedziałam, że nie będzie to łatwa i lekka pozycja. Czasami było tak, że nie wiedziałam co się tak naprawdę dzieje, co jest realnym wydarzeniem, a co nie. Później jednak to wszystko się wyjaśniało, przybierało konkretny kształt. Zjawiska nadprzyrodzone mieszają się z rzeczywistością w taki sposób, że fabuła robi się coraz bardziej niepokojąca i trzymająca w napięciu. Każda kolejna strona wciągała mnie coraz bardziej, tutaj ta dziwna fabuła i panująca nieoczywistość są dużym plusem tej książki. Byłam naprawdę ciekawa losów bohaterek, ich życia w ośrodku poprawczym i tego poza jego murami. Poznajemy tu świat skazanych dziewczyn i ten na wolności, relacje pomiędzy więźniarkami i bliskimi sobie osobami. Autorka ciekawie przedstawia nam te dwa różne światy i do tego te nadprzyrodzone zdarzenia, które odgrywają ważną rolę. Historia opowiedziana przez pisarkę jest mroczna, niepokojąca i czasem też przerażająca. Wszystko to tworzy naprawdę ciekawą całość, która intryguje i czytelnik chce wiedzieć jaki będzie finał. Kolejnym plusem jest nieoczywiste zakończenie, które potrafi zaskoczyć.

Jedną z głównych bohaterek jest Amber, która znalazła się w ośrodku przez nieumyślne spowodowanie śmierci. To dzięki niej poznajemy środowisko ośrodka, więźniarki i panujące tam zasady. To ona o wszystkim opowiada i to właśnie ona spotyka się z nadprzyrodzonymi zjawiskami. To dziewczyna, która nie chce nikomu wchodzić w drogę. Uwielbia książki i dlatego pracuje w znajdującej się w ośrodku małej bibliotece. Dzięki swojej pracy może sporo usłyszeć i zobaczyć, poznać małe sekrety innych. Po jakimś czasie do jej celi trafia Orianna - baletnica oskarżona o zabicie dwóch innych tancerek. Jest przedstawiona jako osoba miła, pomocna i współczująca innym. Właśnie dlatego można zadawać sobie  pytanie czy rzeczywiście jest winna, czy może jednak stoi za tym ktoś inny. Trzecią główną bohaterką jest Violet. Po skazaniu przyjaciółki dziewczyna jeszcze bardziej skupia się na tańcu, balet jest dla niej bardzo ważny. Nie poczułam do niej sympatii, to taka bohaterka, która zrobi wiele, aby osiągnąć cel i której nie można być tak do końca pewnym. Autorka w ciekawy sposób przedstawia nam losy tych dziewczyn. Ukazuje nam je w taki sposób, że czytelnik angażuje się w ich historię, zaczyna się zastanawiać, która z nich jest winna, a może one wszystkie mają coś na sumieniu?

Jak już wspomniałam - nie jest to lekka książka. Autorka ma specyficzny styl pisania. Często nie opisuje czegoś wprost, czytelnik musi czasem sam pomyśleć nad tym co się wydarzyło, ale bez problemu można zrozumieć co się dzieje, gdy poszczególne elementy zaczynają się łączyć. Czasem z jednego wątku przeskakujemy do następnego, ale mi to raczej nie przeszkadzało, bo wątki nie są porzucane, są i tak później wyjaśnione. Narracja jest pierwszoosobowa, narratorkami są Amber i Violet, dzięki czemu możemy poznać świat za murami ośrodka i ten na wolności. Sporo się dzieje w tej książce, nawet teraz po jej przeczytaniu mam wrażenie, że nie wszystko jest dla mnie jasne, ale taka właśnie jest ta pozycja, nie jest oczywista. Jest tajemnicza i niepokojąca, ale to sprawia, że fabuła jest tak intrygująca.

"Mury wokół nas" to książka, która potrafi wciągnąć. Jest dziwna, niepokojąca, mroczna. Czytając ją trzeba się czasem zastanawiać co jest prawdziwe i rzeczywiste, a co nie. Fabuła zaskakuje, tutaj nie wszystko jest jasne i zrozumiałe. Polecam tę książkę osobom, które lubią takie nieoczywiste pozycje. Moim zdaniem warto zwrócić na nią uwagę.

"Żadna z nas nie była tak naprawdę niewinna, i właśnie przyszedł czas, gdy zdałyśmy sobie z tego sprawę, więc kiedy stanęłyśmy w obliczu tej prawdy, ukrytej w nas samych, było to bardziej potworne niż w dniu, w którym sędzia wydał wyrok: "winna" i słyszałyśmy wiwatowanie na sali sądowej."

Zapraszam na stronę księgarni Tuliszków.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu:

 

68 komentarzy:

  1. Recenzja jak zawsze cudowna, jednak chyba to nie jest książka dla mnie :)
    Mimo wszystko myślę, że znajdzie ona grono swoich wielbicieli :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka, która wymaga skupienia a kiedy brakuje czasu z tym bywa różnie ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie tak wciągnęła, że przeczytałam ją w miarę szybko. :D

      Usuń
    2. To dobrze :)

      Napisałam do Ciebie na LC - w wolnej chwili możesz zajrzeć :)

      Usuń
    3. Zajrzałam i odpisałam. 😉

      Usuń
  3. Lubię książki w takim klimacie, więc to na pewno coś dla mnie. A jak jest wciągająca to tym bardziej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli lubisz takie dziwne i jednocześnie ciekawe książki to polecam. :)

      Usuń
  4. Wreszcie jakaś odmienna fabuła, odmienna od tych wszystkich, które zalewają rynek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest zdecydowanie inna, na pewno się wyróżnia. :)

      Usuń
  5. Jeśli trafię na nią w bibliotece, z pewnością wypożyczę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię takie mroczne klimaty, jednak obawiam się że mogłabym się nieco pogubić czytają tą książkę
    Pozdrawiam
    Lili

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na początku miałam wrażenie, że trochę się gubię i nie wszystko jest jasne, ale potem wiele rzeczy się wyjaśnia. Czasem jednak trzeba samemu dojść do pewnych wniosków. :)

      Usuń
  7. Ogólnie świetnie to napisałaś, bo już czytając sama sobie zadałam pytanie "dlaczego została oskarżona i czy miała coś wspólnego z tymi morderstwami dwóch baletnic?". Po przeczytaniu historii Amber i Orianny stwierdzam, że za morderstwem stoi Violet, która robi wszystko dla tańca.. czy się mylę?
    Nie czytałam, ale na pewno się skuszę bo intryguje mnie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Została oskarżona, bo pojawiły się niezbite dowody jej winy. Zresztą Orianna nie zaprzeczała temu, że to zrobiła. Chyba nie mogę zdradzić więcej, nie chciałabym zepsuć innym przyjemności z czytania. :D Tak naprawdę to do samego końca nie wiedziałam kto jest tutaj winny, autorce udaje się nie raz zaskoczyć czytelnika. ;)

      Usuń
  8. Książka znajduje się na mojej liście książek do upolowania. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem ciekawa czy Tobie również się spodoba. :)

      Usuń
  9. Takie książki najlepiej czyta się wieczorami. Dodatkowo robimy sobie klimat. Dreszczyk emocji gwarantowany.

    OdpowiedzUsuń
  10. BArdzo lubię takie książki, morderstwa, zabawa w szukanie winnego i zaskakujące zakończenie. Zaintrygowałaś mnie swoja recenzją.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli lubisz takie klimaty to polecam tę książkę. :)

      Usuń
  11. Bardzo mnie zaciekawiłaś. Chętnie dam jej szansę :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam takie niepokojące klimaty, ten dreszczyk emocji towarzyszący podczas czytania. Nie słyszałam dotąd o tym tytule, ale co więcej, nigdy nie czytałam powieści tego wydawnictwa. Czas spróbować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie słyszałam wcześniej o tej książce, o wydawnictwie też nie. :)

      Usuń
  13. Ja już dawno nie czytałam tak zachęcającej recenzji. Wydaje mi się, że ta książka idealnie wpasuje się w mój gust czytelniczy.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam do poznania tej książki, bo dawno już żadna nie była dla mnie tak dziwna i wciągająca i myślę, że innym też może się spodobać. :)

      Usuń
  14. Morderstwo w świecie baletowym do tego elementy fantastyczne - te motywy ewidentnie mnie kuszą by przeczytać tę pozycję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto dać jej szansę i sprawdzić czy się spodoba. :)

      Usuń
  15. Nie słyszałam nigdy o tej książce, szkoda, że ma taka małą promocję, bo wydaje się ciekawa ;)
    ~Pola
    www.czytamytu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też o niej wcześniej nie słyszałam, ale to właśnie dlatego, że raczej niewiele się o niej pisało. ;)

      Usuń
  16. Książka znajduję się na mojej liście "do przeczytania", po Twojej recenzji na pewno będzie następna :)
    Pozdrawiam serdecznie, będę zaglądać i obserwuję bloga :)
    byy-aleksandra.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem ciekawa Twoich wrażeń po lekturze tej książki. :)

      Usuń
  17. Świetna recenzja, nie miałam jeszcze okazji przeczytać tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  18. W wolnej chwili chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Szlag by mnie trafił przez nieopisywanie czegoś wprost :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest tutaj kilka takich sytuacji, ale mi się to właśnie tutaj podobało. :D Dzięki temu myślałam o tej książce i o tym co się tak naprawdę wydarzyło. :D

      Usuń
  20. Też pierwszy raz słyszę o tej autorce :D hmm taka nieoczywista pozycja nie wiem czy do końca dla mnie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze można sprawdzić czy przypadnie do gustu. ;)

      Usuń
  21. Brzmi intrygująco. Wśród wielu podobnych do siebie książek ciężko znaleźć coś ciekawego. Ja jestem na tak.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta się wyróżnia. Jest dziwna, ale i ciekawa. :)

      Usuń
  22. Z cała pewność coś dla mnie.Do zjawisk nadprzyrodzonych zawsze mnie ciągnie, jak na dodatek autorka potrafi zaskoczyć to już sobie tytuł zapisuję ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest to książka dla każdego, ale jeśli takie klimaty lubisz to może się spodobać. :)

      Usuń
  23. Myślę, że mogłaby mi się spodobać :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Zaintrygowałas mnie. Sama bym chyba po taką powieść nie sięgnęła, ale po Twojej recenzji jestem jej bardzo ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie wciągnęła, może z Tobą byłoby podobnie. :)

      Usuń
  25. Okładka nie zachęca mnie jakoś bardzo, ale po Twojej recenzji będę miała tą książkę w pamięci. Może kiedyś wpadnie mi w ręce. ;)
    Pozdrawiam. ;**

    P.

    www.zycie-wsrod-ksiazekk.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  26. I takie książki lubię :) Tytuł zapisany.

    OdpowiedzUsuń
  27. Lubię wciągające książki - zwykle wtedy rzucam wszystko i zarywam noc, ale muszę skończyć:D
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Kusząca okładka, fabuła też niczego sobie. Może kiedyś się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Chętnie przeczytam w wolnym czasie :D
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  30. Recenzja bardzo dobra, ale książka raczej nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  31. Książka wydaje się dosyć intrygująca, ale nie wiem, czy po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  32. Nie jestem pewna.. ale może sięgnę - skoro główna bohaterka pracowała w bibliotece ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zajmowała się biblioteką w ośrodku, rozdawała książki i sama też lubiła czytać. :)

      Usuń
  33. Ciekawa, dziwna i nieoczywista, ale tym razem to chyba nie moja bajka, choć cieszę się, że na Tobie zrobiła tak pozytywne wrażenie! Na pewno dzięki Twojej recenzji zapamiętam autorkę (takie nietypowe imię i nazwisko. ;)) i jeśli kiedyś trafię na inną Jej książkę to wezmę ją pod uwagę. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie każdy lubi takie książki, więc rozumiem. :)

      Usuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz. Chętnie zajrzę również na Twojego bloga. :)

Copyright © 2016 Czytam wszystko. , Blogger