środa, 27 września 2023

Fobie i manie. Historia świata w 99 obsesjach - Kate Summerscale

Tytuł: Fobie i manie. Historia świata w 99 obsesjach

Autor: Kate Summerscale 

Wydawnictwo: Filia 

Ilość stron: 375

Rok wydania: 2023 


Lubię czasem sięgnąć po książkę, z której mogę dowiedzieć się czegoś nowego. I tak też jest z tą publikacją opowiadającą o fobiach i maniach. O wielu z nich nie miałam pojęcia i były dla mnie zaskoczeniem. A niektóre są mi za to dobrze znane. ;)

Wiele osób prześladują różne fobie i manie. Z badań przeprowadzonych przez Światową Organizację Zdrowia w 22 krajach w 2017 roku wynika, że ok. 7,2% ludzi może doświadczyć jakiejś specyficznej fobii. Okazuje się też, że podatne na fobie są bardziej kobiety niż mężczyźni, a najczęściej dzieci. Manie zmuszają, by coś robić, a fobie zmuszają do unikania czegoś. W tej książce znajdziemy 99 obsesji, które prześladują wielu ludzi na całym świecie.

Nie czytałam jeszcze książki, która opowiada o fobiach i maniach, więc byłam jej bardzo ciekawa. Okazało się, że to naprawdę interesujące kompendium, z którego wiele można się dowiedzieć. Wielu ludzi zmaga się z takimi problemami, o niektórych z nich słyszałam, ale sporo było takich, które mnie zaskoczyły. Autorka w przystępny sposób opisuje nam fobie i manie, stara się wyjaśnić skąd się biorą i jak można je pokonać. Przytacza również historie osób borykających się z tymi problemami, które nie raz zaskakują. Są tutaj również historie przedstawione z psychologicznego i psychiatrycznego punktu widzenia, co jest równie ciekawe. W książce mamy 99 obsesji, ja o wielu z nich nie miałam pojęcia. Nie da się nie zauważyć, że autorka ma ogromną wiedzę na ten i na inne tematy i że sporo pracy wykonała podczas pisania tej książki (o czym świadczyć też mogą teksty źródłowe znajdujące się na ostatnich stronach). 

Niektóre z przedstawionych tu obsesji możemy znać lub się z nimi mierzyć, a o innych nie mieć pojęcia. Znajdziecie tutaj m.in. takie pojęcia jak abulomania, czyli nieustanne wątpienie we wszystko co się robi, to także niezdecydowanie, chroniczna niepewność. Monomania - zafiksowanie się na jednym punkcie. Pantofobia - strach przed wszystkim. Przeczytacie również o klaunach, kotach, czerwienieniu się, guzikach, kajakach i wielu innych fobiach i maniach. Autorka przedstawia 99 obsesji w ciekawy i przystępny sposób, dzięki czemu książkę czyta się naprawdę dobrze. Warto jeszcze wspomnieć, że fobie i manie zostały opisane alfabetycznie, więc łatwo później wrócić do konkretnego pojęcia. 

"Fobie i manie. Historia świata w 99 obsesjach" to interesująca książka, która zawiera sporo ciekawostek. Można dowiedzieć się z niej sporo nowych rzeczy, poznać historie ludzi zmagających się z różnymi obsesjami i poznać przyczyny ich powstania. Sporo z opisanych tu obsesji może Was zaskoczyć, a inne mogą być Wam znane. Nie zdawałam sobie sprawy z tego ile fobii i manii istnieje i jak różne, a czasem nawet dziwne potrafią być. Jeśli lubicie takie książki, dzięki którym możecie dowiedzieć się interesujących rzeczy to polecam tę publikację. Moim zdaniem warto ją przeczytać.

"Fobia czy mania działają niczym zaklęcie: obdarzają dany obiekt lub zachowanie tajemnym znaczeniem i mocą opętania i transformacji ludzi. Niektóre z tych schorzeń potrafią być uciążliwe, ale jednocześnie rzucają urok na otaczający nas świat, czyniąc go przerażającym i wyrazistym niczym baśń. Wpływają na niego fizycznie i magicznie, odsłaniając osobliwość naszej ludzkiej duszy."

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu:



16 komentarzy:

  1. Już sama zapowiedź tej książki mnie zaciekawiła, a teraz widzę, że faktycznie warto ją poznać bliżej ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Słyszałam o tej książce. Mam zamiar ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawa książka, a na okładce moja fobia, bardzo nie lubię pająków. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Fobie i manie potrafią być uciążliwe, doskonale o tym wiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda. Można też o tym przeczytać w tej książce.

      Usuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz. Chętnie zajrzę również na Twojego bloga. :)

Copyright © 2016 Czytam wszystko. , Blogger