piątek, 21 lutego 2020

Ślad - Przemysław Żarski

Tytuł: Ślad

Autor: Przemysław Żarski

Wydawnictwo: Czwarta Strona

Cykl: Robert Kreft

Tom: 1

Ilość stron: 512

To moje pierwsze spotkanie z twórczością autora. Debiutem Przemysława Żarskiego jest książka "Umwelt", którą kojarzę i nawet mam ją w planach. "Ślad" to jego druga powieść, nie wiedziałam czego mogę się po niej spodziewać. Opis wydał mi się ciekawy, a ja lubię poznawać nowych autorów, dlatego zdecydowałam się sięgnąć po tę pozycję.

W 1993 roku po balu studniówkowym ginie Sylwia Nowicka. Po kłótni z chłopakiem postanawia wrócić pieszo do domu i znika bez śladu. List pożegnalny jest jedyną wskazówką, nikt nie wierzy w porwanie, nie ma prowadzonego śledztwa. Dwadzieścia pięć lat później w mieszkaniu w Sosnowcu policja odnajduje kasetę VHS, na której nagrano zabójstwo młodej dziewczyny. Komisarz Kreft przy pomocy policjantów musi ustalić tożsamość ofiary i znaleźć zabójcę, ale jak to zrobić skoro w mieszkaniu nie było żadnego ciała i żadnych śladów? 

Muszę przyznać, że nie od razu mocno wciągnęłam się w tę historię. Już od początku dużo się tutaj dzieje i miałam wrażenie, że jest w fabule mały chaos, który sprawia, że trzeba bardziej się skupić na wszystkich wątkach. Później jednak okazało się, że wielowątkowość jest plusem tej książki, że wszystko na końcu łączy się w całość, wszystko nabiera sensu i zaczyna doceniać się skonstruowaną intrygę i pomysł na fabułę. Gdy już udało mi się wciągnąć w przedstawioną tu historię to czytałam tę powieść z dużym zainteresowaniem, byłam bardzo ciekawa zakończenia. Razem z komisarzem Kreftem próbujemy odgadnąć kim jest zabójca, czytamy o trudnym śledztwie, o próbach odnalezienia jakichś śladów. Mamy tutaj także rozdziały o pewnym agencie nieruchomości, który z nieznanych sobie powodów zostaje przez kogoś wrobiony i odnajduje ciało kobiety. Zamiast zawiadomić policję postanawia ukryć zwłoki, ale to jeszcze nie koniec jego problemów. Mamy również kilka rozdziałów poświęconych przeszłości i wydarzeń z roku 1993. Wiedziałam, że wszystkie te wątki mają ze sobą coś wspólnego i rzeczywiście autor w ciekawy sposób wszystko ze sobą połączył. Zabrakło mi tutaj trochę większego napięcia, ale za dużo się tutaj dzieje i nie brakuje też różnych zwrotów akcji. Przez większość książki nie wiedziałam kim może być zabójca, ale jeszcze przez finałem udało mi się to odgadnąć. Jedno zdanie autora sprawiło, że się domyśliłam, ale jak się okazało nie wszystko przewidziałam. Gdy już myślałam, że znam rozwiązanie, autor zaszokował mnie czymś innym. Myślałam, że to już koniec tej historii, a jednak Przemysław Żarski zaskoczył mnie ostatnimi stronami, po których ma się ochotę od razu sięgnąć po kontynuację. Jak już zostanie wydana to na pewno po nią sięgnę, jestem ciekawa dalszych losów bohaterów.

"Ślad" to głównie kryminał, ale mamy tutaj również sporo wątków obyczajowych dotyczących życia bohaterów. I chociaż rozdziały im poświęcone trochę spowalniały akcję to jednak można dzięki nim lepiej poznać wiele postaci. Komisarz Robert Kreft nie jest typowym policjantem, którego można spotkać w wielu kryminałach. Owszem, ma za sobą trudną przeszłość, która nie daje o sobie zapomnieć, ale nie ma nałogów, jest fanem tatuaży, a także komiksów. Próbuje poukładać swoje życie i nie najgorzej mu to wychodzi. W gorszej sytuacji życiowej jest jego kolega Uryga, który pogubił się w życiu i wydaje się, że pewnych spraw nie uda mu się już naprawić. Bohaterowie są na pewno ciekawi, jest ich tutaj wielu i na początku miałam mały problem z ich odróżnieniem. Później jednak to minęło, w niczym się już nie gubiłam. Historia tutaj opisana zwraca uwagę czytelnika na przeszłość, która może mieć duży wpływ na teraźniejszość. Jedna nieprzemyślana decyzja może zrujnować życie wielu osobom, o czym boleśnie przekonali się bohaterowie. Prawda bywa okrutna, czasem potrzeba dużo czasu, aby wyszła na jaw.

Styl pisania autora jest przystępny, można spotkać się tu z różnymi metaforami, niemal poetyckimi porównaniami i kilkoma opisami. I chociaż nie jest to bardzo lekkie pióro to jednak książkę czyta się naprawdę dobrze i też szybko. Narracja jest tutaj trzecioosobowa. Każdy rozdział rozpoczyna się krótkim tytułem, z którego dowiemy się o kim dany rozdział będzie opowiadał, w jakim mieście toczy się akcja i w którym roku. Jest to na pewno pomocne przy tak wielu wątkach.

"Ślad" to ciekawa książka z dobrze wykreowaną intrygą. Fabuła na początku może i wydaje się trochę chaotyczna, ale później wszystko łączy się w spójną całość. Dużo się tutaj dzieje, oprócz wątku kryminalnego znajdziecie również ten obyczajowy. Mi zabrakło większego napięcia, ale za to zakończenie jest ogromnym plusem tej książki. Kiedy wydaje się, że wiemy jaki będzie finał to jednak okazuje się, że to nie koniec, że autor czymś jeszcze zaskakuje. To opowieść nie tylko o zbrodni, ale także o przeszłości, o trudnych wyborach, o nierozważnych decyzjach, które mogą skrzywdzić wiele osób. Moim zdaniem książka ma zarówno plusy jak i minusy, ale całość mi się spodobała i z chęcią sięgnę po kontynuację. Po takim zakończeniu nie mogłabym nie poznać kolejnej części.

"Czas nie leczy ran. Tłumi emocje, znieczula na ból i rozmywa tkwiące pod powiekami obrazy."

"Pewne decyzje dojrzewają z nami, karmią się na błędach, z czasem spoglądamy na nie z innej perspektywy. Kształtują nas, są sumą błędów, z których się składamy."

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu:


78 komentarzy:

  1. Dla mnie musi być wysokie napięcie. Pozdrawiam!^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi tutaj większego napięcia zabrakło, ale fabuła jest jednak ciekawa. ;)

      Usuń
  2. Jestem bardzo ciekawa tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Chyba jednak ten "przystępny" styl sobie odpuszczę. Dzięki za rec.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Styl pisania autora jest przystępny i jak najbardziej zrozumiały, ale można też znaleźć tutaj trochę porównań i niemal poetyckich zwrotów. Nie każdemu to pasuje, więc rozumiem. ;)

      Usuń
  4. Nie znam twórczości autora, ale bardzo chcę ją poznać :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeśli w książce dużo się dzieje to dobrze ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj tak właśnie jest, sporo wątków można tu znaleźć. ;)

      Usuń
  6. mnie opis fabuły także zainteresował i jestem ogromnie ciekawa tego tytułu ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dobra recenzja. Jestem ogromnie ciekawa tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  8. Kryminały nie są moim ulubionym gatunkiem więc nie sięgam po nie za często...niestety małe szanse, że przeczytam opiniowaną powieść 😒

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie planowała jej czytać, ale myślę, że teraz dam jej szansę.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  10. Sama nie wiem... póki co raczej nie mam w planach. Chociaż to dobry kryminmał, to jednak ani jego opis, ani okładka nie spowodowały u mnie szybszego bicia serca :(

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawa recenzja, a co do książki - się zobaczy. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Fajnie,że zakończenie to plus książki♥

    OdpowiedzUsuń
  13. Zapowiada się świetny kryminał! Też z chęcią przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli lubisz kryminały to jest szansa, że się spodoba. ;)

      Usuń
  14. No dobra przekonałaś mnie tą recenzją - muszę przeczytać 😉
    Pozdrawiam
    Lili

    OdpowiedzUsuń
  15. Fajnie, że dużo się dzieje, dlatego też zapisuję sobie tytuł. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzieje się sporo, więc trzeba trochę bardziej się skupić, żeby nie odczuwać małego chaosu. ;)

      Usuń
  16. Wolę jak jest napięcie. Ale książka wydaje się całkiem ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tej książce pojawia się niepewność co do zagadki, ale większego napięcia mi niestety zabrakło. ;)

      Usuń
  17. Ja znając życie od razu bym przestała czytać, nie lubię chaosu jeśli o książki chodzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten chaos w miarę szybko znika i wszystko ładnie się łączy. ;)

      Usuń
  18. Chętnie przeczytam tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  19. Wyjaśnianie dawnych zagadek i tajemnic z przeszłości może być ciekawe...

    OdpowiedzUsuń
  20. Coś o niej słyszałam... tylko gdzie? W każdym bądź razie tytuł mi znany i już w tedy mnie zaciekawił :) Po twojej cudownej recenzji chciałabym wyrobić sobie zdanie na jej temat, możliwe że po nią sięgnę gdy będzie w zasięgu ręki :)
    Pozdrawiam ciepło ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro książka Cię zaciekawiła to mogłaby Ci się spodobać. Warto sprawdzić. ;)

      Usuń
  21. Nie znam autora, ale książka mnie nie ciekawi, więc raczej szybko się z nim nie zapoznam :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Podobają mi się bardzo cytaty, które zamieściłaś na samym końcu.
    Chętnie przeczytam tą książkę w wolnym czasie :D Pozdrawiam!
    wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi też się te cytaty spodobały, mają coś w sobie. ;)

      Usuń
  23. Wiem komu bym mógł polecić... milosnik kryminałów :D

    OdpowiedzUsuń
  24. Lubie takie zakończenia, które nas zaskakują :D Wydaje się bardzo ciekawa

    OdpowiedzUsuń
  25. Szkoda, że brakowało napięcia, bo jednak to bardzo sobie cenię, ale i tak pewnie zajrzę do tej powieści gdy mi się nawinie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może u kogoś wzbudzi większe napięcie, u mnie tak nie było. ;)

      Usuń
  26. Nie słyszałam wcześniej o autorze, ale muszę przyznać, że ta książka brzmi ciekawie :) Jeśli będę miała okazję to z chęcią przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Nie znam jeszcze, ale mam w planach twórczość autora. Fabuła tej książki brzmi interesująco więc chyba właśnie od niej zacznę 😊
    Pozdrawiam
    subjektiv-buch.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  28. Lubię kryminały, więc mogłabym się tutaj odnaleźć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie książka może przypaść Ci do gustu. ;)

      Usuń
  29. Kryminały lubię, zatem chętnie się skuszę ;)

    OdpowiedzUsuń
  30. Kryminały lubię i chętnie czytam, ale akurat w tej chwili mam zdecydowany przesyt powaznych/mrocznych lektur. Poproszę o rekomendację czegoś lekkiego i zabawnego :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. ;) W najbliższym czasie będzie na blogu raczej mrocznie, takie lektury wybrałam na najbliższy czas. :D

      Usuń
  31. Ciekawa propozycja :)
    „Zapraszam także do siebie na nowy post - KLIK

    OdpowiedzUsuń
  32. Bardzo ładna okładka. Mam nadzieję, że wnętrze jest podobnie piękne. Trzeba spróbować, ale wydaje się być ciekawa. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiadomo, że każdy ma inny gust, ale dla mnie wnętrze też jest ciekawe. ;)

      Usuń
  33. Książka nie należy do najcieńszych, ale chyba warto? :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Zaciekawiłaś mnie tą książką więc i ja chętnie sięgnę po nią :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ciekawy kryminał, który może się spodobać. ;)

      Usuń
  35. Nie wiem w sumie dlaczego, ale nie lubię, jak akcja książki dzieje się w Polsce, chociaż kryminały lubię, więc może powinnam dać szansę tej książce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze można sprawdzić czy się spodoba, może jednak pozytywnie zaskoczy. ;)

      Usuń
  36. Bardzo lubię książki z intrygą w tle i z zaskakującym obrotem wydarzeń. Chętnie po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj również znajdziesz kilka zwrotów akcji. ;)

      Usuń
  37. Świetnie, że piszesz o nowych, prawie debiutujących autorach! Co do samej książki, w tego typu opowieściach denerwuje mnie nieco wielowątkowość, choćby nie wiem potem jak zgrabnie scalająca się w jedną całość.... ja się po prostu zaczynam w tym gubić;)
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię poznawać nowych autorów, więc o ich książkach dość często piszę. ;) Dla mnie chaos był na początku, potem wszystko stało się jasne, ale rozumiem, że tego nie lubisz. ;)

      Usuń
  38. Po kryminały póki co nie sięgam, ale ciekawa propozycja :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz. Chętnie zajrzę również na Twojego bloga. :)

Copyright © 2016 Czytam wszystko. , Blogger