poniedziałek, 26 października 2020

Inspiracja - Adrian Bednarek

 

Tytuł: Inspiracja

Autor: Adrian Bednarek

Wydawnictwo: Novae Res

Cykl: Cykl o Oskarze Blajerze

Tom: 1

Ilość stron: 507

Sporo dobrego słyszałam o książkach Adriana Bednarka, dlatego z dużym zainteresowaniem zabrałam się za "Inspirację". Opis zapowiadał ciekawą i mroczną lekturę, a takie książki bardzo lubię. Czy ta powieść spełniła moje oczekiwania? Zapraszam do zapoznania się z moją opinią. 

23-letni Oskar ma za sobą trudne doświadczenia. Żeby oderwać myśli od dramatycznych przeżyciach z przeszłości pisze kryminalne opowiadania, które publikuje na Wattpadzie. W poszukiwaniu inspiracji wybiera się na pogrzeb zamordowanej nastolatki nie wiedząc, że na zawsze odmieni to jego życie. Poznaje tam dziewczynę z wyższych sfer Luizę, a po jakimś czasie ich relacja robi się coraz poważniejsza. Tymczasem w mieście robi się coraz bardziej niebezpiecznie z powodu seryjnego mordercy, który zabija nastolatki. Oskar odkrywa, że bliscy Luizy mają coś wspólnego z makabrycznymi morderstwami. Kim jest seryjny morderca? Co łączy go z Luizą i czy uda się go złapać?

W początkowych rozdziałach książki poznajemy bohaterów, ich problemy i bolesną przeszłość. Później fabuła bardziej skupia się na mordercy i na udowodnieniu mu popełnionych zbrodni. Muszę przyznać, że od początku wciągnęłam się w tę historię, chociaż na początku wyczuwało się tylko lekkie napięcie, ale za to nie brakowało tajemniczości. Kiedy doszłam gdzieś do połowy książki zaczęły dziać się takie rzeczy, że nie chciałam jej odkładać, bo tak bardzo byłam ciekawa co będzie dalej. Napięcie było i to jakie! Te późniejsze rozdziały kończyły się w takim momencie, że ciężko mi było przerwać czytanie, a napięcie utrzymywało wysoki poziom. Zdaję sobie sprawę z tego, że jest to książka dla każdego. Głównie dlatego, że znajdziecie tutaj sporo brutalnych i mrocznych opisów zbrodni, ale fani gatunku powinni być zadowoleni. Podoba mi się sposób w jaki autor przedstawił psychikę bohaterów oraz motywy ich postępowania, na które wpływ miało również ich dzieciństwo. Nie brakuje tutaj również zwrotów akcji, a największym zaskoczeniem było dla mnie zakończenie. Takiego obrotu sprawy zupełnie się nie spodziewałam! Książka zakończyła się w takim momencie, że koniecznie chcę już teraz sięgnąć po kolejną część. Dodatkowym plusem jest lekki styl w jakim została napisana, dzięki któremu naprawdę dobrze i szybko się ją czyta i chociaż ma ponad 500 stron to zupełnie tego nie odczułam. Mam nawet ochotę na więcej, więc chętnie poznam dalsze losy Oskara.

Nie da się nie zauważyć, że autor wykreował naprawdę ciekawych bohaterów. I chociaż nie wzbudzili we mnie dużej sympatii to z dużym zainteresowaniem o nich czytałam. Bardzo podoba mi się ukazanie ich psychiki, dzięki czemu możemy poznać przyczyny ich zachowań. Główny bohater Oskar to młody mężczyzna z dramatyczną przeszłością. Jego nowy związek z Luizą pomaga mu o nich zapomnieć, ale pojawienie się seryjnego mordercy zburzy jego codzienność. Muszę przyznać, że często nie rozumiałam zachowania Oskara i dziwiłam się jego postępowaniu, ale nie zmieniło to faktu, że intrygowały mnie jego losy. Najbardziej zaskoczył mnie w finale książki, dlatego tak bardzo ciekawa jestem kolejnej części. Luiza to piękna dziewczyna, która również skrywa pewne tajemnice z przeszłości. Oskar uważa, że jej bliscy mają związek z morderstwami, ale boi się komukolwiek o tym powiedzieć, bo nie chce stracić Luizy. Gdy w końcu prawda wychodzi na jaw nawet nie podejrzewa jakie będzie miała konsekwencje. No cóż, ja też się tego nie spodziewałam. Autorowi udało się mnie zaskoczyć, ale jednocześnie finał trochę mnie też zasmucił. Historia bohaterów jest mroczna i nie brakuje tu brutalności, ale wywołuje też różne emocje. Jeśli chodzi o seryjnego mordercę to dawno już nie czytałam o kimś tak skomplikowanym, chorym i jednocześnie też pokrzywdzonym. Jego zbrodnie były okrutne i bardzo brutalne i dlatego myślę, że książka może nie przypaść do gustu osobom wrażliwym na takie opisy. Przeczytałam już sporo takich książek i mi takie opisy nie przeszkadzają, za to sprawiają, że powieść jest jeszcze bardziej mroczna i nie wiadomo czego można się spodziewać, a to w takich książkach lubię. 

Wspomniałam już, że polubiłam lekki styl pisania autora. Chociaż jest tu trochę opisów to czysta się je naprawdę dobrze, nadal wyczuwa się lekkość pisania. Narracja jest tutaj pierwszoosobowa, obserwujemy całą tę historię oczami Oskara. Dzięki temu poznajemy jego myśli i obawy, możemy trochę lepiej zrozumieć podejmowane przez niego decyzje. 

"Inspiracja" to mroczna i brutalna powieść, która wciągnęła mnie od pierwszych stron. Nie brakuje tu tajemnic, napięcia, pojawiają się też zwroty akcji, które zaskakiwały, a szczególnie szokujące jest zakończenie. Ta historia pokazuje jak bardzo przeszłość wpływa na obecne życie, jakie skutki mogą mieć przykre wspomnienia z dzieciństwa i podjęte decyzje. Jestem bardzo ciekawa kolejnych części tego cyklu, a jeśli i Wy lubicie takie klimaty to polecam tę lekturę. 

"Wyobraźcie sobie, jaka psychoza zapanowałaby w mieście, gdyby się okazało, że ktoś gwałci i morduje kolejne nastolatki. Jedna to przypadek, ale dwie już nieśmiało zahaczają o wzór..."

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu:


 


57 komentarzy:

  1. Lubię takie klimaty ale na wieczory wybieram niestety seriale i nawet z lektorem a nie napisami, bo nie mam siły czytać po 21, a przed nie mam czasu. (dzieciaczki)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam w planach przeczytać książki z tej serii.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  3. Zdaje się, że trafiłaś na bardzo dobrą książkę...

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam zarówno pierwszą, jak i drugą część - obie wspominam doskonale. Świetna, brutalna historia, masz zupełną rację. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie jestem w trakcie czytania drugiej części i również jest intrygująca. Ciekawa jestem trzeciego tomu. ;)

      Usuń
  5. Nazwisko autora obiło mi się już o uszy, jednak jeszcze nie czytałam. Może Inspiracja będzie pierwszą z książek?
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też zaczęłam od tej książki i nie żałuję. Mam ochotę na więcej. ;)

      Usuń
  6. Nie sięgam po pewne książki i mam powody aby zrezygnować z tej. Przepraszam ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Brzmi ciekawie, chociaż zaczęłam czytać inną powieść Adriana Bednarka "Pasażer na gapę" i jak na razie nie jestem zachwycona :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem jakie są inne powieści autora, ale ta bardzo mi się spodobała. ;)

      Usuń
  8. Ja Bednarka czytałam dwie powieści i jakoś nie powaliły mnie na kolana. Także chyba odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, każdemu podobają się inne książki. ;) Mnie ta seria wciągnęła, a pozostałych książek autora jeszcze nie znam. ;)

      Usuń
  9. Lubię tego typu klimaty, więc na pewno sięgnę po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli lubisz mocne thrillery to książka może Ci się spodobać. ;)

      Usuń
  10. zapowiada się super, świetna recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Zapowiada się ciekawa historia. Z Twojej recenzji wnioskuję, że ta książka jest zdecydowanie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię takie mroczne powieści ❤

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie czytałam jeszcze książek tego autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wcześniej też były mi nieznane, a teraz mam ochotę na więcej. ;)

      Usuń
  14. Nie ukrywam że opis brzmi naprawdę ciekawie i być może się skuszę. :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jeszcze nie czytałam nic pana Bednarka. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może i Tobie twórczość autora przypadnie do gustu. ;)

      Usuń
  16. Czasami lubię sięgać po takie mroczne i brutalne powieści :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Książka, której nie chce się odkładać - to się ceni :D Brutalne opisy mi nie przeszkadzają a skupienie się na psychice bohaterów jeszcze badziej zachęca. Będę miała książkę na uwadze :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Zaciekawiłaś mnie tą recenzją :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Jak ja uwielbiam takie książki, zdecydowanie moje klimaty- bardzo ciekawie napisana recenzja- człowiek z miejsca chce noarmlnie rozpączać czytać tę książkę :-) - książka dodana do must read ( matko lista taka długa a czsasu tak niewiele...)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że powinnaś być zadowolona z lektury, druga część też jest bardzo ciekawa. ;)

      Usuń
  20. Zapowiada się interesująca książka.

    OdpowiedzUsuń
  21. Nadal czeka u mnie na przeczytanie. Jakoś odstrasza mnie ta objętość 😂 No ale skoro piszesz, że nie jest źle to chyba w końcu się w nią wgryzę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie czułam tej objętości, bo historia tak mnie wciągnęła, że książka czytała się sama. :D

      Usuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz. Chętnie zajrzę również na Twojego bloga. :)

Copyright © 2016 Czytam wszystko. , Blogger