poniedziałek, 21 października 2019

Kwaśne pomarańcze - Oskar Eden

Tytuł: Kwaśne pomarańcze

Autor: Oskar Eden

Wydawnictwo: Poligraf

Nie słyszałam wcześniej o tej książce, o autorze również. Cieszę się, że otrzymałam propozycję jej przeczytania, bo dzięki temu miałam możliwość poznania naprawdę interesującej książki. Zanim po nią sięgnęłam zapoznałam się z kilkoma opiniami na jej temat i uznałam, że może mi się spodobać. No i rzeczywiście pozytywnie mnie zaskoczyła.

Tytułowe kwaśne pomarańcze są symbolem losu człowieka, który nie zawsze jest dobry. Często właśnie te gorsze momenty, których w życiu jest wiele kształtują nasz charakter. Książka jest zbiorem opowiadań, w których przedstawione są historie pewnego mężczyzny. Poznajemy go jako małego chłopca, jako nastolatka, a także jako dojrzałego już człowieka. Razem z nim kroczymy przez różne etapy jego życia, obserwujmy zachodzące zmiany, poznajemy jego osobowość i codzienność.

Muszę przyznać, że jestem miło zaskoczona tą książką. Wydawać by się mogło, że opisuje ona zwykłą codzienność mężczyzny, a jednak możemy dostrzec w tym coś więcej. Autor za pomocą głównego bohatera zwraca naszą uwagę na wiele ważnych kwestii, które skłaniają do przemyśleń i refleksji. Mamy okazję głębiej zastanowić się nad wieloma aspektami, przemyśleć różne sprawy. Zdajemy sobie sprawę z tego, jak duży wpływ na człowieka ma inna osoba, jak kształtuje się nasz charakter zależnie od sytuacji, które spotykamy w życiu, jak te sytuacje wpływają na dokonywane przez nas wybory. Autor porusza wiele tematów, takich jak zdrada, poszukiwania bliskiej osoby, samotność, poczucie odmienności i wyobcowania. Każde z opowiadań jej inne, chociaż opowiadają cały czas o mężczyźnie i jego losach. Każde opisuje inny problem, porusza inne zagadnienie. Ich elementem wspólnym jest wspomniany mężczyzna i to, że każde z nich jest tłem do rozważań o życiu i codzienności. Wielokrotnie można zauważyć jak bardzo są prawdziwe, jak potrafią zwrócić uwagę na rzeczy, które wydają się oczywiste. Niektóre z tych opowiadań tak bardzo mnie wciągnęły, że żałowałam, że rozdział się kończył i nie było ciągu dalszego. Myślę, że byłyby dobrym początkiem dla jakiejś powieści. Mimo tego, że książka porusza ważne i często smutne tematy nie brakuje tu również groteski, która jest ciekawym dodatkiem do opisanej historii mężczyzny. To fikcja literacka, ale autor czerpał również inspiracje z autentycznych sytuacji i swoich obserwacji otaczającego świata.

Głównym bohaterem jest mężczyzna, którego poznajemy od czasu jego dzieciństwa do wieku jego dojrzałości. Obserwujemy jego dorastanie, jego codzienne życie, jego próby odnalezienia bliskiej osoby, ale tak naprawdę o nim samym niewiele się dowiadujemy. Nie wiemy jak ma na imię, nie znamy szczegółów. Poznajemy za to dobrze jego osobowość, jego poglądy, jego rozważania na temat świata i poznanych ludzi. Razem z nim przemierzamy różne etapy życia, które mają tak duży wpływ na jego losy. Mamy okazję bliżej poznać jego znajomych, którzy są naprawdę różni, co pozwala nam zaobserwować ich osobowości, wyrobić sobie zdanie na temat ich postępowania. Bohater opowiadań mierzy się z problemami, które są wielu osobom dobrze znane - znalezienie satysfakcjonującej pracy, poszukiwania bliskiej osoby, różne nieprzewidziane wypadki. Stara się jednak żyć w zgodzie z samym sobą, zgodnie ze swoimi przekonaniami. Myślę, że on sam jak i jego losy niejedną osobę skłonią do refleksji na temat świata i człowieka.

W opowiadaniach mamy narrację pierwszoosobową, narratorem jest wspomniany mężczyzna. Najpierw jest dzieckiem, nastolatkiem, a później mężczyzną już dojrzałym. Styl pisania autora jest przestępny, ale ma w sobie coś poważnego, co sprawiło, że przypadł mi do gustu. Dobrze czytało mi się tę książkę, moim zdaniem jest wartościowa i można doszukiwać się w niej różnych przesłań.

"Kwaśne pomarańcze" to intrygujący zbiór opowiadań, który skłania do wielu przemyśleń. Porusza sporo ważnych tematów, zwraca uwagę na istotne problemy. Opowiadania opisują po prostu historie z życia, los człowieka, jego codzienność i gorsze chwile, które kształtują charakter. Polecam ją osobom, które lubią książki skłaniające do refleksji. Warto dać jej szansę, bo to naprawdę interesująca pozycja.

"Skąd się to bierze, że jeden próbuje bez powodu dokuczyć drugiemu? Dziwne to i trudne do wyjaśnienia dla mnie o tyle, że jeśli ja nie darzę kogoś sympatią czy wręcz czuję do danej osoby awersję, staram się zachować to dla siebie. Naturalnie, że ludzie się od siebie różnią. Nie musimy więc ze wszystkimi się lubić i ze sobą wzajemnie przestawać. Ale po co marnować swoją energię na knucie intryg i czerpać satysfakcję z czyjegoś zakłopotania, poczucia niepewności i złości?"

Za możliwość przeczytania książki dziękuję autorowi. 

54 komentarze:

  1. Nie umiem się zdecydować, czy mam na nią ochotę, czy nie ;)
    Może wpadnie mi w ręce to wtedy się przekonam, czy bylo warto:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze warto sprawdzić, może Tobie też się spodoba. :)

      Usuń
  2. Może z ciekawości formy przeczytam, by mieć inspirację pod swoją przyszłą książkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wczoraj czytałam jedną recenzje tego zbioru opowiadań i po prostu chcę tą książkę przeczytać. Widzę, że ty podzielasz tą pozytywną opinię.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi opowiadania przypadły do gustu, głównie dlatego, że są życiowe i skłaniają do przemyśleń. ;)

      Usuń
  4. Opis mnie zaciekawił, może przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak wiesz lubię takie książki, dlatego jeśli będę miała możliwosć to zajrzę i przeczytam chociaż fragment ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zaciekawiłaś mnie tą książką-Lubię takie które skłaniają do refleksji 😀
    Pozdrawiam
    Lili

    OdpowiedzUsuń
  7. Choć nie przepadam za zbiorami opowiadań, tak ten wydaje się być naprawdę intrygujący :)

    www.whothatgirl.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem opowiadania są ciekawe, warto sięgnąć po tę książkę. :)

      Usuń
  8. Bardzo ciekawy zbiór opowiadań do odczytywania sobie pomiędzy pełnowymiarowymi książkami. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak też można czytać tę książkę, ale ja przeczytałam ją jak powieść, nie w przerwach. :)

      Usuń
  9. Zastanawiałam się nad nią gdy była dostępna na Czytam Pierwszy, ale w końcu odpuściłam. Mogłam popełnić błąd...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może jeszcze kiedyś będziesz miała okazję ją przeczytać. ;)

      Usuń
  10. O tak, życie, jak książka jest pełne niespodzianek, w której litery są jak ludzie, dalecy, bliscy, całkiem przyjacielscy.
    Litery tworzą zdania.
    Osaczają dobrocią, złością, ignorancją albo ludzką miłością .
    Ludzie tworzą poniekąd nas samych

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tej książce życie też jest pełne różnych niespodzianek, niekoniecznie tych dobrych.

      Usuń
    2. Jak w życiu
      Złe, a zauważ że rzeczą ludzką jest błądzić i zło jakby puka w nasze czolo👊 jak w książce

      Usuń
  11. Lubię takie książki, refleksyjne, które czyta się niespiesznie. To taka miła odmiana po literackim fast foodzie jakim karmią nas ostatnio wydawnictwa;)
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też lubię takie książki, czasem dobrze jest sięgnąć po takie pozycje. :)

      Usuń
  12. Myślę, że ta książka mogłaby mi się spodobać. Lubię taką literaturę i zazwyczaj właśnie do niej wracam co kilka lat.

    OdpowiedzUsuń
  13. Brzmi ciekawie. Lubie takie książki które skłaniaja do przemyśleń wiec tytuł sobie zapisuje

    OdpowiedzUsuń
  14. Zaciekawiła mnie Twoja recenzję więc i po książkę chętnie sięgnę :)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Rzadko sięgam po opowiadania, ale tym razem może bym to zrobiła :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te opowiadania są trochę inne, mają wiele elementów wspólnych, np. bohatera. :)

      Usuń
  16. Bardzo ciekawa recenzja, każda książka która skłania do przemyśleń jest warta polecenia💪

    OdpowiedzUsuń
  17. Mnie również zaciekawiła ta książka :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Czytałam kiedyś książkę z tytułem "Gorzka pomarańcza", a tutaj dla odmiany kwaśna :) Powiem szczerze, że raczej nie sięgam po opowiadania, ale skoro te niosą ze sobą jakąś lekcję i refleksję... nie mówię im "nie".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te opowiadania czyta się jak jedno duże opowiadanie. :D Naprawdę potrafią wciągnąć. ;)

      Usuń
  19. Brzmi ciekawie, ale nie wiem czy to ostatecznie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ciekawy tytuł i przesłanie. Zaciekawiłaś mnie. Też nie znam autora, o książce czytam u Ciebie po raz pierwszy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest to jakoś bardzo popularna książka, moim zdaniem więcej osób powinno ją poznać. ;)

      Usuń
  21. Pomimo Twojej pozytywnej opinii to chyba nie jest książka dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Coś innego, coś o mężczyznach.... chyba warto przeczytać. Serdeczne pozdrowienia znad sztalug malarskich przesyła Krysia

    OdpowiedzUsuń
  23. Lubię czytać zbiory opowiadań, więc na ten chętnie też się skuszę w wolnym czasie. :)

    OdpowiedzUsuń
  24. O, to może być naprawdę fajne.

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz. Chętnie zajrzę również na Twojego bloga. :)

Copyright © 2016 Czytam wszystko. , Blogger