środa, 25 marca 2020

Co nas (nie) zabije. Największe plagi w historii ludzkości - Jennifer Wright

Tytuł: Co nas (nie) zabije. Największe plagi w historii ludzkości

Autor: Jennifer Wright

Wydawnictwo: Poznańskie

Ilość stron: 340

Nie sięgam często po książki o takiej tematyce, bo zawsze trochę się ich obawiam. Tym razem jednak przekonał mnie opis tej publikacji i opinie na jej temat. Uznałam, że dam jej szansę i to był dobry wybór. Jennifer Wright napisała naprawdę ciekawą książkę, którą warto poznać.

Autorka w swojej publikacji opowiada czytelnikom o największych plagach w historii ludzkości, o tych najmroczniejszych czasach. Opisuje wszystko w sposób lekki i z humorem, dzięki czemu ta poważna tematyka jest przedstawiona w przystępny i ciekawy sposób. Przeczytacie tutaj o plagach, które pojawiły się już w czasach Imperium Rzymskiego, o tych ze średniowiecza i o tych z XX wieku.

Na okładce przeczytacie, że z książki można dowiedzieć się wielu rzeczy, np. tego, że zabić może taniec, brudne ręce, seks, a w zasadzie to wszystko. Na początku trochę się obawiałam tego co znajdę w środku, ale okazało się, że niepotrzebnie. To nie jest książka, która ma przestraszyć czytelnika. To ciekawie opowiedziane przypadki różnych plag, to historie ludzi, którzy zmagali się z różnymi chorobami. Autorka w każdym rozdziale skupia się na konkretnym temacie. Najpierw mamy wstęp, w którym Jennifer Wright wyjaśnia swoje zainteresowanie tą tematyką i dodaje, że taka wiedza o tym, co się działo w przeszłości może choć trochę pomóc w przyszłości. W dzisiejszych czasach szanse na pokonanie epidemii są znacznie większe niż kiedyś. W kolejnych rozdziałach autorka opowiada o konkretnych plagach i chorobach takich jak zaraza Antonimów, dżuma, taneczna plaga, ospa, syfilis, gruźlica, cholera, trąd, tyfus, grypa hiszpanka, śpiączkowe zapalenie mózgu, lobotomia, polio. Dowiecie się z tej książki skąd wzięły się wszystkie te choroby, jak przebiegały, jak władza państwowa i ludzie sobie z nimi radzili, jakie były ich konsekwencje. Dodatkowo autorka opowiada tutaj o konkretnych osobach, które walczyły z chorobą ale także o tych, którzy próbowali pomóc chorym, próbowali znaleźć lekarstwo.

Czytając tę książkę czasem byłam zszokowana przedstawioną tu treścią. W dawnych czasach ludzie próbowali niemal wszystkiego, aby pokonać chorobę. Często te ich metody były dla mnie po prostu przerażające. Oczywiście znaleźli się również ludzie, którzy postępowali słusznie, ale były również tacy, których metody leczenia były po prostu straszne. Często ludzie odwracali się od osób chorych, izolowali ich, ale przeczytacie tu również o takich ludziach, którzy wykazali się ogromną odwagą i zaangażowaniem w pomoc innym. Autorka wspomina w swojej książce o tym, że w czasie epidemii ważna jest nie tylko pomoc lekarzy i naukowców, ale równie ważne jest zachowanie zwykłych ludzi. Zauważyłam, że niektóre słowa Jennifer Wright są aktualne również dzisiaj, gdy borykamy się z podobnym problemem. Gdy zdecydowałam się na tę książkę nie wiedziałam, że będziemy doświadczać podobnie trudnej sytuacji. Niepotrzebnie obawiałam się tej książki, bo okazała się ona naprawdę ciekawą publikacją, która wiele wyjaśnia i uświadamia.

Pomimo trudnej tematyka autorka napisała tę książkę z dużą lekkością, a także z humorem. Jennifer Wright często wtrąca swoje zdanie na jakiś temat, ma się wrażenie, że opowiada nam historie z przeszłości. Widać również, że dokładnie przygotowała się do napisania tej książki, znajdziecie na końcu wiele przypisów i źródeł, z których korzystała. Na końcu jest kilka zdjęć przedstawiających efekty chorób, są one poprzedzone informacją, że są dla osób chętnych, bo są przerażające.

"Co nas (nie) zabije. Największe plagi w historii ludzkości" to interesująca publikacja, która uświadomi i wyjaśni czytelnikowi wiele spraw związanych z chorobami, które występowały na przestrzeni wielu lat. Wszystko to przedstawione jest w lekki sposób, z humorem. Poznacie tutaj historie różnych osób, niektóre sytuacje są przerażające, ale moim zdaniem warto sięgnąć po tę książkę. Nie jest to pozycja dla każdego, ja też się jej obawiałam, ale nie żałuję, że po nią sięgnęłam, bo jest warta poznania.

"Kiedy zaczniemy walczyć z chorobami, a nie ze sobą nawzajem, nie tylko je pokonamy, ale ocalimy również własne człowieczeństwo. Krok za krokiem."

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu:

71 komentarzy:

  1. Słyszałam o tej książkę i myślałam nad jej kupnem, ponieważ zainteresował mnie ostatnio temat różnych epidemii jakie na świecie były i cała ta historia z nimi związana :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli interesujesz się taką tematyką to ta książka będzie dla Ciebie. Dużo informacji w niej znajdziesz. ;)

      Usuń
  2. Myślę, że zastanowię się nad lekturą :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka wydaje się bardzo ciekawa. Z początku można pomyśleć, ze jest to cieżka ksiażka a jednak potrafi zaskoczyć

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obawiałam się tego właśnie, że będzie ciężka, a mimo trudnej tematyki czytało się ją bardzo dobrze.

      Usuń
  4. Książka na czasie … można by powiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam tę książkę w planach i to bliższych, niż dalszych ;).

    OdpowiedzUsuń
  6. Chyba wpasowałaś się tą recenzją idealnie w dzisiejsze realia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety tak. Kiedy sięgałam po tę książkę to nie było jeszcze tak trudnej sytuacji jaka jest teraz.

      Usuń
  7. Raczej to nie jest książka dla mnie. Przynajmniej nie w tym momencie. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Skoro jest to książka napisana z lekkością i humorem, to myślę, że mogłabym po nią sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Lektura na czasie, wypadałoby przeczytać, może jakieś pocieszenie z tego płynie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może jest jakieś małe pocieszenie patrząc na to jak kiedyś wyglądały te wszystkie epidemie.

      Usuń
  10. Bardzo ciekawy temat i bardzo na czasie, fajnie, że autorka pisze w interesujący sposób nawet o trudnych sprawach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To duży plus tej książki, że mimo takiej tematyki dobrze się ją czyta. ;)

      Usuń
  11. Ludzie wiele razy przed nami przeżywali epidemie i wygląda na to, że książka wpisuje się w nasze dni...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, przeżywali różne epidemie, wszystkie były straszne.

      Usuń
  12. Książka na czasie. Mam ją już w swoich czytelniczych planach. Zobaczymy kiedy uda mi się ją przeczytać.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  13. Książka, jak najbardziej interesująca i warta uwagi, ale biorąc pod uwagę to, co się dzieje na świecie, chyba nie dodatkowo obciążać się takimi informacjami na ten moment.

    OdpowiedzUsuń
  14. Przyznam, że mnie zainteresowałaś. Poza tym lubię książki o różnych choróbskach albo medycznych przypadkach, więc to coś w sam raz dla mnie.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie książka może Ci się spodobać. ;)

      Usuń
  15. Wpadła mi w oko ta książka już wcześniej - lubię takie publikacje i coś mi się wydaje, że wpisze się idealnie w moje gusta czytelnicze...
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest naprawdę ciekawa, może i Tobie się spodoba. ;)

      Usuń
  16. oja! mega chętnie bym przeczytała ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Książka faktycznie na czasie. Chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Jesteś kolejną osobą u uktórej czytam o tej książce i w której wbudziła ona zainteresowanie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest naprawdę ciekawa książka, więc na pewno spodobała się i spodoba wielu osobom. ;)

      Usuń
    2. Niewykluczone jednak czy każdy obecnie chce o tym czyta? ;)

      Usuń
    3. Na pewno nie każdy, w obecnej sytuacji to trudny temat. ;)

      Usuń
  19. Ja może poczekam az obecna "plaga" się skończy, coby sobie poziomu stresu nie podnosić, ale potem - czemu nie :D

    OdpowiedzUsuń
  20. Normalnie nie sięgam po takie książki, aczkolwiek po przeczytaniu Twojej świetnej recenzji czuję się skuszona i z przyjemnością schrupię tę pozycję ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też zwykle trochę obawiam się takich książek, ale tę naprawdę dobrze się czyta i jest bardzo ciekawa. ;)

      Usuń
  21. O, bardzo na czasie! Zaciekawiłaś mnie mega tą pozycją :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Lubię takie książki i na pewno po nią sięgnę. :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Great post!:)
    If you want that we follow each other, let me know by leaving a comment on my post --> http://beautyshapes3.blogspot.com/2020/03/cooking-with-me-boyfriend-6.html

    OdpowiedzUsuń
  24. Jak tylko będę mogła to z pewnością tę książkę przeczytam :-)
    Dziekuję za polecenie.

    OdpowiedzUsuń
  25. Przeczytałabym. :) Niby w naszych czasach szanse na pokonanie pandemii są większe niż kiedyś, a jakoś nie słychać, by zaraza wygasała... Podczas takich plag widać, jak niewiele mogą zdziałać ludzie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety tak jest. Widać jednak ogromną różnicę między tym co jest teraz, a jak było kiedyś.

      Usuń
  26. Mam wielką ochotę sięgnąć po tą książkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Sounds very interesting. Thank you for sharing.

    New Post - https://www.exclusivebeautydiary.com/2020/03/mon-guerlain-eau-de-parfum-onecklace_25.html

    OdpowiedzUsuń
  28. Ciekawa jestem tej książki, więc zapisuję tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Wydaje się być ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Ciekawa i na czasie lektura. Swoją drogą ma fajną okładkę!
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  31. Takie książki mnie z jednej strony przerażają, a z drugiej fascynują, sama nie wiem, co bardziej ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też trochę przerażają i dlatego nie sięgam po nie często. ;)

      Usuń
  32. Myślę, że mogłaby mi się spodobać :)

    OdpowiedzUsuń
  33. W dziejszych czasach wydaje się, że wszystko jest dla nas zagrożeniem, niestety. Może być interesująca książka 😉

    OdpowiedzUsuń
  34. Książka interesująca, uważam że naprawdę do naszego zbioru będzie idealna. Dosyć romantyczna!

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz. Chętnie zajrzę również na Twojego bloga. :)

Copyright © 2016 Czytam wszystko. , Blogger