środa, 16 lutego 2022

Burka miłości - Reyes Monforte

Tytuł: Burka miłości

Autor: Reyes Monforte

Wydawnictwo: Mando 

Ilość stron: 340


Jakiś czas temu wydawnictwo Mando wznowiło powieść "Burka miłości". Temat kobiet w Afganistanie jest ważny i poruszający, a ja nie czytałam zbyt wiele takich książek. Dlatego też zdecydowałam poznać fikcyjną opowieść o miłości Hiszpanki i Afgańczyka, opis książki bardzo mnie do tego zachęcił. Czy to był dobry wybór? Zapraszam na recenzję. 

Młoda Hiszpanka María jest w szczęśliwym związku z Afgańczykiem Nasradem. Ich szczęście przerywa wyjazd do Afganistanu. To tam zaczyna się ich wieloletnia udręka i prawdziwy koszmar. Islamski kraj okazuje się więzieniem dla młodej kobiety, a burka jego symbolem. María przekona się na własnej skórze jakie warunki panują w tym kraju, jak ciężko jest kobietom, które nie mają żadnych praw i są własnością mężczyzny. Czy młoda kobieta przetrwa to piekło? Czy miłość okaże się dla niej najważniejsza?

Władza w Afganistanie skazała kobiety na życie w okropnych warunkach. Te przedstawione w powieści nie mają żadnych praw, nie mogą wychodzić same na ulice, nie mają praw do opieki medycznej, muszą dokładnie zakrywać całe ciało. Żyją w warunkach podłych i wiele z nich godzi się z takim losem. W książce znajdziecie wiele przykładów z życia afgańskich kobiet, które szokują, przerażają i wzbudzają masę emocji. Choć wydaje się, że to miłość jest głównym wątkiem tej powieści to jednak nie do końca tak jest. Temat kobiet jest równie ważny, poznajemy ich życie, które jest tak inne od tego dobrze nam znanego. Akcja toczy się w niedalekiej przeszłości, a sporo problemów nadal jest aktualnych. Czytanie o życiu w Afganistanie wzbudza emocje, ale losy bohaterów intrygują i chciałam wiedzieć jaka będzie ich historia. To taka książka, która porusza i jednocześnie ogromnie wciąga pomimo tego, że główna bohaterka często irytuje swoim zachowaniem. Nie chciałam odkładać tej powieści, a po jej przeczytaniu mam ochotę poznać więcej książek o podobnej tematyce. Autorka przedstawiła życie afgańskich kobiet w ciekawy i szokujący sposób, wiele razy byłam przerażona rozgrywającymi się wydarzeniami. Równie ważny jest także wątek miłości. I to miłości ogromnej, która nie ma granic, dla której jest się w stanie zrobić wszystko. Muszę jednak przyznać, że bardziej ciekawiły mnie wątki dotyczące afgańskich kobiet, bo ten o miłości, choć w pewnym stopniu piękny to jednak często wzbudzał moją irytację. Głównie przez zachowanie głównej bohaterki.

María to młoda kobieta, która kocha miłością bezgraniczną Afgańczyka Nasrada. I to tak bardzo kocha, że jest w stanie zrobić dla niego dosłownie wszystko. Dawno już nie spotkałam w książce takiej bohaterki, która by tak bardzo była zapatrzona w swojego mężczyznę, która jest w stanie poświęcić dla niego wszystko, nawet kosztem swego życia i swoich bliskich. Z jednej strony uważam, że uczucie ich łączące jest wyjątkowe, ale z drugiej strony María często denerwowała mnie swoim zachowaniem. Przeżyła prawdziwe piekło w Afganistanie, szukała pomocy przez długi czas. A gdy otrzymała tak długo wyczekiwaną pomoc i gdy tylu ludzi wiele poświęciło żeby jej pomóc ona wybrała miłość. I to kosztem nie tylko swojego życia... Widziałam sporo recenzji, w których wiele osób zwróciło uwagę na zachowanie głównej bohaterki i po skończeniu książki nie dziwię się dlaczego. Jasne, można podziwiać odwagę bohaterki i to, że nie liczyły się dla niej warunki w jakich mieszkała, bo miała obok siebie ukochanego. Jednak nie zawsze decyzje, które podejmowała były dla mnie rozsądne. Dlatego też uważam, że choć miłość opisana w książce jest głęboka i wyjątkowa to jednak zachowanie Maríi nie zawsze było dla mnie zrozumiałe. Jeśli chodzi o Nasrada to tak naprawdę nie za bardzo poznajemy jego osobowość. Wiemy, że kocha żonę, że chce dla niej dobrze i stara się zrobić wiele, aby żyło im się lepiej. Ich historia jest poruszająca i wciągająca, bardzo się w nią zaangażowałam i kibicowałam im od początku. Poruszyły mnie także losy afgańskich kobiet, które wzbudzają sporo emocji. Autorka ciekawie przedstawiła tradycje i zwyczaje panujące w Afganistanie, tę brutalną rzeczywistość. To właśnie te wątki były dla mnie najbardziej emocjonujące. 

Styl pisania autorki jest lekki. Jest sporo prostych i krótkich zdań, sporo tekstu, a mniej dialogów. Mimo tego jednak książę czyta się bardzo dobrze, do tego stopnia, że czasem trudno się od niej oderwać. Narracja jest trzecioosobowa, co akurat bardzo pasuje do tej historii. 

"Burka miłości" to wciągająca i poruszająca książka o sile miłości i o wstrząsającym życiu afgańskich kobiet. Autorka świetnie przedstawiła różnice kulturowe i panujące w Afganistanie obyczaje. Wiele wydarzeń szokuje, wzbudza masę emocji. Od początku do końca czytałam tę książkę z dużym zainteresowaniem i byłam ciekawa dalszych losów bohaterów. To warta poznania powieść, która na pewno zostanie na dłużej w mojej pamięci. 

"- Co cię obchodzi, co mówią obcy ludzie, póki sama czujesz się szczęśliwa? To twoje życie. Tylko ty zapłacisz za swoje błędy i tylko ty dobrze wyjdziesz na swoich trafnych decyzjach."

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu:



49 komentarzy:

  1. Temat bardzo ciekawy, na pewno warto przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka wydaje się być ciekawa :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam inną książkę autorki (Pocałunki piasku) i mnie nie porwał jej styl pisania, jak dla mnie ta pani pisze zbyt ckliwie, za bardzo przeciąga całą opowieść, za dużo u niej banału. Chociaż niewątpliwie porusza bardzo ważne i trudne tematy, to dla mnie była to powieść bardzo nużąca. Dlatego też po "Burkę miłości" nie mam zamiaru sięgać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie w tej książce irytowała główna bohaterka i jej zachowanie, ale całość mi się spodobała, głównie ze względu na tematykę afgańskich kobiet. Nie będę namawiać, nie każdemu podobają się te same książki. ;)

      Usuń
  4. Nie mam chyba w swojej kolekcji książek tego wydawnictwa, ale na duży plus, że poruszają tematykę roli kobiet w praktycznie obcej nam kulturze.

    Pozdrawiam Zakładka do Przyszłości

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie ten wątek był i ciekawy i poruszający.

      Usuń
  5. Chętnie przeczytam, ta autorka jest bardzo popularna w mojej bibliotece :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Niby nie w moim stylu, ale po takim poleceniu chyba jednak spróbuję ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. Moja babcia lubi takie tematy ❤

    OdpowiedzUsuń
  8. Zawsze omijam książki o takiej tematyce, ale jak się już zdecyduję, to nie mogę się oderwać. Muszę sobie koniecznie zapisać ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie takie książki bardzo ciekawią i muszę poszukać innych o takiej tematyce.

      Usuń
  9. Zawsze ciekawiła mnie taka tematyka, myślę, że dużo można dowiedzieć się z takiej książki ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Zawsze jak czytam takie książki myślę sobie, ile szczęścia mamy, że przyszło nam żyć w Europie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy takich książki nie sposób tak nie pomyśleć.

      Usuń
  11. Dobrze, że autorka świetnie przedstawiła różnice kulturowe i panujące w Afganistanie obyczaje. W takim razie chętnie zapoznam się bliżej z powyższą publikacją.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aktorka zachęciła mnie do poznania kolejnych takich książek. Na pewno sięgnę też po inne.

      Usuń
  12. Raczej nie jest to książka dla mnie :)

    pozdrawiam serdecznie
    Help Book

    OdpowiedzUsuń
  13. To zdecydowanie nie książka dla mnie ;<

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie sięgam po tego typu książki, ale moja mama swego czasu przeczytała ich dużo .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja właśnie chciałabym przeczytać ich więcej. ;)

      Usuń
  15. Nie wiem, czy bym za bardzo nie denerwowała się bohaterką. Ja mimo wszystko, w imię miłości - która to jest dla mnie pojęciem względnym, ale już mniejsza o to, no ja dla mężczyzny, nie poświęciłabym siebie, a tym bardziej kogoś.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No dokładnie, dlatego też zachowanie bohaterki często mnie irytowało, nie do końca rozumiałam jej wybory.

      Usuń
  16. bardzo lubię autora, więc chętnie przeczytam tę książkę:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Przyznaję,że zdecydowanie zapowiada się ciekawie - bardzo lubię sięgać po takie historie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie ta książka zachęciła do poznania innych o tej tematyce.

      Usuń
  18. Czytałam tą książkę jeszcze lata temu w innym wydaniu i pamiętam, że nawet mi się spodobała, chociaż przez lata nieco zatarła mi się w pamięci treść tej książki. Jeżeli ktoś lubi taką tematykę to myślę, że jak najbardziej warto sięgnąć po tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam tak z wieloma książkami, że po latach słabo już pamiętam fabułę, więc rozumiem. ;)

      Usuń
  19. Lubię takie wciągające książki! Co prawda potem faktycznie ciężko jest się od nich oderwać, ale takie najbardziej zapadają w pamięci. :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz. Chętnie zajrzę również na Twojego bloga. :)

Copyright © 2016 Czytam wszystko. , Blogger