poniedziałek, 20 stycznia 2020

Siostry - Bernard Minier

Tytuł: Siostry

Autor: Bernard Minier

Wydawnictwo: Rebis

Ilość stron: 358

Miałam ochotę na jakiś thriller albo kryminał i wybór padł na "Siostry". Na początku pomyślałam, że nie znam autora i jego twórczości, ale jednak kojarzę kilka jego książek, takich jak: "Bielszy odcień śmierci", "Krąg"czy "Noc". Okazało się również, że "Siostry" to już piąta część cyklu o Martinie Servazie, więc mam do nadrobienia poprzednie części.

W 1993 roku zostają odnalezione zwłoki dwóch sióstr, które ubrane były w komunijne sukienki i siedziały przywiązane do drzew naprzeciwko siebie. W śledztwie bierze udział Martin Servaz, dla którego to pierwsza tak poważna sprawa. Podejrzenie pada na pisarza Erika Langa, siostry były jego wielkimi fankami. Okazuje się również, że zbrodnia przypomina fabułę jego książki, w której doszło do bardo podobnego morderstwa. Śledztwo zostaje zakończone, ale Servaz ma wrażenie, że coś im jednak umknęło w tej sprawie. Po dwudziestu pięciu latach od tych strasznych wydarzeń Lang znajduje zwłoki swojej żony. Dochodzenie prowadzi Servaz, dawne wątpliwości powracają i stają się obsesją. Czy obie te sprawy mogą się w jakiś sposób łączyć? Czy sprawa sióstr na pewno została zakończona?

Kiedy sięgałam po tę książkę to nie wiedziałam, że to piąta część cyklu. Miałam pewne obawy czy wszystko będzie dla mnie zrozumiałe, ale okazało się, że można przeczytać tę pozycję bez znajomości poprzednich tomów. Jednak są tutaj też wspominane wydarzenia z pozostałych części, więc jednak dobrze byłoby wcześniej poznać wcześniejsze publikacje autora. Już sam początek powieści bardzo mnie zaintrygował, później byłam coraz bardziej ciekawa kolejnych rozdziałów. To nie jest książka, w której jest bardzo szybkie tempo i w której co chwilę pojawiają się zaskakujące sytuacje, a mimo tego jednak fabuła wciąga coraz bardziej. Najpierw mamy sprawę zabójstwa sióstr i wydaje się, że już wszystko w niej zostało wyjaśnione. Po dwudziestu pięciu latach okazuje się jednak, że nic nie jest takie oczywiste. Kolejne zabójstwo uświadamia policjantom, że nie wszystko w przeszłości zostało dokładnie sprawdzone. Fabuła skupia się głównie na odnalezieniu mordercy, na prowadzonym dochodzeniu. Mamy również wątek dotyczący Servaza, jego życia prywatnego. Czuć w tej książce nutkę niepewności i niepokoju, tak naprawdę nie wiedziałam co myśleć o całej tej sprawie. Byłam ciekawa zakończenia i okazało się, że totalnie mnie zaskoczyło. Spodziewałam się różnych rozwiązań, ale o takim nawet nie pomyślałam. Autor stworzył naprawdę niebanalną intrygę, która potrafi wciągnąć i zaskoczyć. Właśnie takie nieoczywiste zakończenia lubię. Takie, których zupełnie się nie spodziewam. Kiedy już wydaje się nam, że wiemy jaki jest finał, okazuje, że pojawia się niespodziewany zwrot akcji, że to jeszcze nie koniec tej historii.

Głównego bohatera poznajemy najpierw jako młodego policjanta, dla którego sprawa zamordowanych sióstr jest jego pierwszą. Wtedy dopiero się wszystkiego uczy, ma też pewne zastrzeżenia do pracy swoich kolegów. Po dwudziestu pięciu lat Servaz jest kapitanem i to on prowadzi śledztwo dotyczące zabójstwa żony pisarza. Przez te wszystkie lata nie zapomniał o sprawie sióstr, miał od zawsze wątpliwości czy wszystko wtedy zostało dobrze sprawdzone. Okazuje się, że przeszłość powraca, po tylu latach policjant dostrzega wiele powiązań z tą pamiętną sprawą. Za wszelką cenę stara się rozwiązać zagadkę, chce odszukać mordercę. Jego sprawy osobiste też nie są takie, jakie powinny być. Będąc młodym policjantem miał żonę i córkę, później po latach mieszka sam z synem. Nie do końca wiem dlaczego tak się stało, ale o tym można przeczytać w poprzednich częściach, więc na pewno je nadrobię. Podoba mi się pomysł z tym, że zbrodnie miały związek z książkami Langa, że to w książkach Servaz szuka podpowiedzi. Do tej pory nie spotkałam się z czymś takim i było to dla mnie ciekawe.

Narracja w książce jest trzecioosobowa. Jeśli chodzi o styl pisania autora to jest zrozumiały, ale nie należy do tych bardzo lekkich. Jest tutaj trochę opisów i można czasem pomyśleć, że niektóre rozdziały są trochę przegadane, ale wszystko to jednak opisuje toczące się śledztwo, więc mnie to nie nudziło. Pojawia się również kilka rozdziałów, w których poznajemy myśli tajemniczej osoby, a ja lubię takie dodatki do opisywanej historii. Mnie fabuła wciągnęła, ale to zakończenie było najbardziej emocjonujące.

"Siostry" to książka, która wciąga i intryguje. Nie wiadomo czego się spodziewać, a finał tej historii mocno zaskakuje. To opowieść nie tylko o zabójstwie, ale także o szaleństwie, o chorym uwielbieniu, o idealizowaniu drugiej osoby. Z chęcią przeczytam poprzednie części tego cyklu, ciekawa jestem czy też będą tak ciekawe.

"Ale ludzie się nie zmieniają, wszyscy sądzą, że ich system wartości jest właściwy, że postępują słusznie. Nikt nigdy nie uważa, że to jego rozmówca ma rację, a on sam się myli, prawda, kapitanie?"

"Żyj tym życiem, synu. Żyj nim ze wszystkich sił. W pełni, całkowicie, łapczywie. Smakuj każdą minutę. Każdą chwilę. Bo to życie jest wszystkim, co masz. Nie musisz się wstydzić tego, kim jesteś ani co zrobiłeś. Jesteś dobry."

93 komentarze:

  1. Mam w planach lektura tej książki. Jestem bardzo ciekawa tego zaskakującego finału. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że zakończenie Ciebie też może bardzo zaskoczyć, ja się tego na pewno nie spodziewałam. ;)

      Usuń
  2. Mam tą książkę w swojej biblioteczce i po Twojej notce jestem jej jeszcze bardziej ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie daj jej szansę, może i Ciebie tak wciągnie. ;)

      Usuń
  3. Spokojnie, mi też zdarza się czytać, któryś tom z serii. Nie znając pierwszego tomu. Może dam jej szanse.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze, że trafiam wtedy na serie, w których znajomość poprzednich części nie jest konieczna. ;)

      Usuń
  4. Nie czytałam książek tego autora. I jest małe prawdopodobieństwo, że przeczytam, ponieważ nie jest to mój gatunek, który uwielbiam czytać. Świetnie to wszystko opisałaś.

    Pozdrawiam, http://www.carpe--diem.pl/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. ;) Nie będę namawiać skoro nie przepadasz za tym gatunkiem. ;)

      Usuń
  5. Brzmi dobrze. Ciekawe jak wypadają pozostałe z tego cyklu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też jestem ciekawa i chciałabym po nie sięgnąć. ;)

      Usuń
  6. Brzmi dobrze - ciekawa jestem tego zakończenia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zakończenie dla mnie było naprawdę zaskakujące. Tego się nie spodziewałam. ;)

      Usuń
    2. Takie właśnie najbardziej lubię. :D

      Usuń
  7. Wydaje się być bardzo wciągająca. A fajnie, że można coś czytać, nie znając wcześniejszych serii :) To również wyznanie dla Autora!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można czytać nie znając poprzednich tomów, ale żeby lepiej poznać głównego bohatera należałoby jednak przeczytać cykl od początku. ;)

      Usuń
  8. Kurcze, nie lubię jak książki są nieco przegadane :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie nie było to problemem, bo autor trzymał się cały czas tematu śledztwa. ;)

      Usuń
  9. Nabrałam ochotę na tę książkę :)
    // Pola
    www.czytamytu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam w planach całą serię :) jakoś nie lubię zaczytać takich serii od środka, więc muszę rozejrzeć się za pierwszym tomem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tego nie lubię, ale nie wiedziałam, że to środkowy tom serii. ;)

      Usuń
  11. Uwielbiam zaskakujące finały, więc to wystarczający argument, by przekonać mnie do tej historii :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawa jestem czy zakończenie Ciebie też by zaskoczyło. ;)

      Usuń
  12. Planuję przeczytać, żadnej książki tego autora jeszcze nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Zaczęłam swoją przygodę z książkami autora właśnie od tego tomu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak ja, teraz chcę nadrobić poprzednie. ;)

      Usuń
  14. Zapisałam sobie tytuł, sięgnę jak mnie najdzie ochota na podobne klimaty. Na razie jednak mam ciągoty do innych gatunków :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, ja akurat thrillery bardzo lubię i mogłabym je czytać często. ;)

      Usuń
  15. Jestem bardzo ciekawa tej książki ☺️
    Pozdrawiam 😀
    www.wspolczesnabiblioteka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo mnie zaciekawiłaś; nielekki styl pisania + mój ulubiony gatunek = koniecznie muszę tą książkę przeczytać (zwłaszcza że 1993 rok to rok moich narodzin 😉)
    Pozdrawiam
    Lili

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powinna się spodobać jeśli lubisz takie klimaty. ;)

      Usuń
  17. Czytałam kiedyś bardzo pozytywną opinię o tej książce, zdecydowanie do przeczytania!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To naprawdę ciekawa książka, więc nie dziwią mnie pozytywne opinie. ;)

      Usuń
  18. Zabójstwo sióstr? Aj... drastyczny wątek...

    OdpowiedzUsuń
  19. Myślę, że muszę przeczytać tą książkę. Wydaje się być fantastyczna.

    OdpowiedzUsuń
  20. Czytałam i miałam podobne odczucia, warto przeczytać wszystkie części :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawa jestem pozostałych części i też chcę je przeczytać. ;)

      Usuń
  21. czytałam Bielszy odcień śmierci, mogłabym poznać Siostry!

    OdpowiedzUsuń
  22. A książka jest jakąś kontynuacją wcześniejszych czesci, czy po prostu każda ksiazka to oddzielna historia?

    Mocna, nie znam ale na pewno poznam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W każdej jest prowadzone inne śledztwo, ale we wcześniejszych tomach jest więcej o głównym bohaterze. W tej części jest kilka powiązań do poprzednich tomów. ;)

      Usuń
  23. Często czytam serie nie po kolei, ale w przypadku tej zacznę od początku. Mam już nawet pierwszą część na półce 😊 Potem zdecyduję, czy sięgnę po kolejne
    Pozdrawiam
    subjektiv-buch.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli masz pierwszą część to zdecydowanie polecam zacząć od niej. ;)

      Usuń
  24. Świetna lektura, zresztą wcześniejsze książki autora także doskonałe :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z chęcią sprawdzę czy też mi się spodobają. ;)

      Usuń
  25. No po takiej zachęcającej recenzji koniecznie muszę schrupać tę powieść ;) tylko ciekawe czy dorwę poprzednie tomy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że uda się znaleźć, bo jednak lepiej czytać ten cykl od początku. ;)

      Usuń
  26. Mojemu mężowi ta książka by się spodobała :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Wspaniała recenzja! Bardzo, bardzo zaciekawia. Ogólnie to nie znam tytułu chodź wydaje mi się, że miałam styczność z okładką (być może widziałam ją na półce przechodząc obok). Nie sięgnęłam jednak po nią a jak czytam, szkoda. Naprawdę jestem zainteresowana :)
    Pozdrawiam ciepło ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak czasem mam, że kojarzę okładkę i potem przypominam sobie o tej książce widząc ją gdzieś na blogu. :D

      Usuń
  28. Przechodziły mnie dreszcze gdy czytałam Twoją recenzję, więc wyobrażam sobie z jakimi wypiekami będę czytac tę książkę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To mocna książka, wyczuwalny w niej jest klimat typowy dla thrillerów. ;)

      Usuń
  29. Może warto się zapoznać z książkami autora, na pewno będę chciała zacząć od poprzednich części. Lubię zaskaujące zakończenia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem warto sprawdzić czy twórczość autora przypadnie do gustu. ;)

      Usuń
  30. O kolejna książka ładuje na liście do przeczytania bo jeszcze o niej nie słyszałam a wydaje się bardzo ciekawa
    Pozdrawiam http://olsonbxxx.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  31. Poczułam się zachęcona, przestępuję do szukania sklepu, gdzie mogę książki tego autora nabyć online. Dziękuję:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem jakie są inne książki autora, ale ta naprawdę mnie wciągnęła. ;)

      Usuń
  32. Juz od dawna mnie kusi ta książka :)

    OdpowiedzUsuń
  33. To jest ta książka, która koniecznie musi się znaleźć na mojej półce.

    OdpowiedzUsuń
  34. bardzo ciekawa :) bardzo lubię takie klimaty!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie książka może Ci się spodobać. ;)

      Usuń
  35. Chciałam kiedyś przeczytać, ale nie mogłam jej nigdzie znaleźć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem jak jest z dostępnością tej książki, ja znalazłam ją w bibliotece. ;)

      Usuń
  36. Poszukam, bo może uda mi się przeczytać za jakiś czas... ;)

    OdpowiedzUsuń
  37. Brzmi naprawdę zachęcająco! ;) Lubię szokujące finały!

    OdpowiedzUsuń
  38. Fajnie, że da ie przeczytać bez znajomości wcześniejszych serii. Brzmi ciekawie ale troche przerażająco :p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest trochę przerażająca, ale fanom gatunku powinno się to spodobać. :D

      Usuń
  39. A wiesz? Ostatnio szukam jakiejś książki na chwilę, na wciągnięcie się i odskocznie... może to to.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli lubisz thrillery to może okazać się dobrym wyborem. ;)

      Usuń
  40. O kurcze, powiem ci, że jeszcze nie skończyłam czytać recenzji, a już poleciałam szukać książki. I jak miło wiedzieć, że jest to jakiś większy cykl. Tyle czytania przede mną :D Zdecydowanie coś dla mnie. Dzięki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli takie książki właśnie lubisz to ta może Ci się spodobać. Ciekawa jestem pozostałych książek autora. ;)

      Usuń
  41. Nie pogardzę, ponieważ wydaje się intrygująca. Kryminały i trillery najbardziej mi podchodzą. Świetna fabuła. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że książka może Ci się spodobać, może również zaskoczyć. ;)

      Usuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz. Chętnie zajrzę również na Twojego bloga. :)

Copyright © 2016 Czytam wszystko. , Blogger