poniedziałek, 26 lipca 2021

Idealna rodzina - Lisa Jewell

Tytuł: Idealna rodzina 

 

Autor: Lisa Jewell

 

Wydawnictwo: Czwarta Strona

 

Ilość stron: 367

 

Bardzo lubię thrillery, więc nic dziwnego, że opis tej książki ogromnie mnie zainteresował. W dodatku autorka była mi jak dotąd nieznana, co jeszcze bardziej zachęciło mnie do sięgnięcia po tę powieść. Czy okazała się warta poznania? Zapraszam na recenzję. ;)

Libby Jones właśnie skończyła dwadzieścia pięć lat. Otrzymuje list, w którym napisano, że odziedziczyła dużą posiadłość wartą fortunę. Dziewczyna postanawia dowiedzieć się więcej o swoich biologicznych rodzicach, ale to czego się dowiaduje odmieni jej życie. Historia posiadłości jest mroczna i tajemnicza. To właśnie w tym domu dwadzieścia pięć lat wcześniej odnaleziono płaczące niemowlę i trzy martwe ciała ubrane w czerń. Okazuje się, że w domu mieszkało jeszcze czworo dzieci, ale nikt nie wie co się z nimi stało. Libby powoli odkrywa prawdę i poznaje historię opuszczonej posiadłości, którą właśnie otrzymała w spadku. Prawda jednak okaże się bardziej mroczna niż można by przypuszczać...

Odkąd pamiętam z chęcią sięgam po książki, w których pojawia się jakaś opuszczona posiadłość, w których nie brakuje tajemnic z przeszłości i dziwnych wydarzeń. Tutaj właśnie to wszystko otrzymałam. Historia domu, w którym mieszkają dwie rodziny bardzo mnie wciągnęła, nie brakuje tutaj niepewności, a i napięcie się pojawia. Na początku byłam lekko zaskoczona, że poznajemy te historię z trzech perspektyw. Poznajemy Libby i jej życie, ale mamy również wątek opowiadający o tajemniczej Lucy i jej dzieciach i taki, który przenosi nas do minionych lat. W tym ostatnim wątku poznajemy historię rodziny z perspektywy chłopca, który mieszka w tym domu i to on opowiada nam o wszystkim co się tam dzieje. A dzieje się sporo, często byłam zdziwiona, a nawet przerażona zachowaniem członków rodziny. Nie mamy tu dynamicznej akcji, ale tutaj takiej nie potrzeba, bo mroczny klimat pełen tajemnic nie pozwala się nudzić. Autorka co jakiś czas zaskakuje czymś nowym i muszę przyznać, że chociaż niektórych faktów się domyślałam to jednak nie odgadłam wszystkiego, więc zakończenia nie przewidziałam. Chociaż książka opowiada o tajemniczej rodzinie i ich posiadłości to autorka zwraca też uwagę czytelnika na to jak łatwo zostać przez kogoś zmanipulowanym, jak łatwo przesadzić i stracić kontrolę, jaki wpływ ma zachowanie dorosłych na dzieci. Było mi szkoda rodziny mieszkającej w tym dużym domu i ciągle miałam nadzieję, że coś się w końcu zmieni. Jedna z głównych bohaterek Libby zmierzy się z okrutną prawdą o swojej rodzinie, dowie się co wydarzyło się dwadzieścia pięć lat temu w posiadłości i kim byli mieszkańcy. Co się tam stało? Dlaczego znaleziono płaczące niemowlę, trzy ciała ubrane na czarno i gdzie są mieszkające tam dzieci? Jeśli lubicie takie mroczne powieści to polecam Wam tę książkę. Mi bardzo się spodobała i z chęcią poznam też pozostałe publikacje autorki, bo ta zachęca do poznania kolejnych. Jest mrocznie, nie brakuje to tu tajemnic i niepewności, a taki właśnie klimaty lubię w tego typu książkach. 

Mamy w tej powieści wielu bohaterów, ale od początku nie miałam problemu z ich odróżnieniem. Jedną z głównych bohaterek jest Libby. To młoda kierowniczka działu sprzedaży w firmie projektującej ekskluzywne zabudowy kuchenne. Lubi swoją pracę, ma stabilne życie dopóki nie otrzymuje listu. Właśnie odziedziczyła ogromną posiadłość i stopniowo poznaje jej mroczną historię i losy swojej rodziny... Kolejną bohaterką jest Lucy, która z dwójką swoich dzieci nie ma się będzie podziać. Spanie na plaży nie jest im obce, kobieta ma jednak pewien plan na polepszenie warunków, w jakich żyją... Poznajemy również tę historię z perspektywy Henry'ego, który opowiada o swoim dzieciństwie w posiadłości, którą właśnie otrzymała Libby. Chłopiec odkrywa mroczne tajemnice, które nie raz szokują. Każdy z tych wątków jest ciekawy i każdy czytałam z zainteresowaniem. Wszystkie te wątki zgrabnie się ze sobą łączą, ale nie sądziłam, że wątek Lucy akurat w ten konkretny sposób. Podoba mi się pomysł na fabułę i jej wykonanie, nie nudziłam się podczas czytania tej książki. Historia rodzin mieszkających w starej posiadłości ma świetny klimat, ja do samego końca nie wiedziałam jak to wszystko naprawdę wyglądało. Pewne z pozoru drobne decyzje zniszczyły życie wielu osobom, wydarzenia z przeszłości nadal odbijają się na życiu innych. Wszystko to sprawia, że ta historia choć jest intrygująca to też smutna. Czyta się ją bardzo dobrze, bo jednak ten mroczny klimat wciąga i ciekawi. 

Tak jak już wspomniałam, poznajemy fabułę z trzech perspektyw. Jedna z nich jest w narracji pierwszoosobowej, w której narratorem jest Henry. Historia Libby i Lucy są przedstawione w narracji trzecioosobowej. Styl pisania autorki jest lekki. Jeśli pojawiają się opisy to nie są nudne i przytłaczające. 

"Idealna rodzina" to thriller z mrocznym klimatem i z wieloma tajemnicami. Historia starej posiadłości i rodziny w niej mieszkającej jest intrygująca, niepokojąca i czasem też szokująca. To historia o tym jak łatwo można zaufać nieodpowiedniej osobie i jak łatwo zostać zmanipulowanym. Mnie książka wciągnęła niemal od razu, przez cały czas wyczuwalna jest niepewność i pojawia się też napięcie. To dobry thriller z ciekawym pomysłem na fabułę. Polecam nie tylko fanom tego gatunku. 

"Kiedy przyszli, miałem jedenaście lat, a moja siostra dziewięć. Mieszkali z nami przez ponad pięć lat i przez nich w naszym domu zapanował mrok. Musieliśmy z siostrą nauczyć się, jak przetrwać."

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu:


 

64 komentarze:

  1. Brzmi ciekawie, zwłaszcza, że są pokazane punkty widzenia 3 bohaterów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I każda z tych perspektyw jest bardzo ciekawa. ;)

      Usuń
  2. Zaciekawiłaś mnie tą książką ;) Lubię ksiażki, które trzymają w napięciu

    OdpowiedzUsuń
  3. Zaciekawiłaś mnie swoją recenzją. Myślę, że kiedyś znajdę dla niej czas.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto poświęcić tej książce trochę czasu. ;)

      Usuń
  4. Myślę, że by mnie wciągnęła.

    OdpowiedzUsuń
  5. Intrygująco się przedstawia. Może kiedyś sięgnę po tę książkę 😉

    OdpowiedzUsuń
  6. Mroczny thriller to jest to, zapamiętam tytuł!

    OdpowiedzUsuń
  7. Coś dla mnie, no i twoja intrygująca recenzja kusi :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Kusisz. Dawno nie czytałam dobrego thrillera, więc będę miała ten na uwadze. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Żadnego thrillera nie odmówię :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Brzmi ciekawie, musze przeczytać. Uwielbiam takie thrillery

    OdpowiedzUsuń
  11. Twoja bardzo rzetelna recenzja sprawiła, że nabrałam ochoty na ten tytuł. Myślę, że może mnie porwać do swego świata tajemnic :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Poszukam na legimi. Lubię takie historie, ale niezwykle rzadko są one dobrze napisane. O tym jak jest tutaj, przekonam się sama!
    Pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto samemu zawsze sprawdzić, może się spodoba tak jak mi. ;)

      Usuń
  13. Chciałabym poznać tę intrygującą i smutną historię. :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Kocham thrillery, muszę przeczytać❤

    OdpowiedzUsuń
  15. Od dawna mam na nią ogromną ochotę :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Super, już wiem, że ta książka mi się spodoba, lubię takie mroczne klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też lubię takie klimaty, więc może i Tobie przypadnie do gustu. ;)

      Usuń
  17. Możliwe, że dam szansę tej książce jeżeli znajdę ją kiedyś w bibliotece. Jednak póki co to jeżeli już, to sięgam raczej po historyczne thrillery i kryminały.

    OdpowiedzUsuń
  18. Lubię ten gatunek, więc może kiedyś się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  19. Pierwsze słyszę o tej książce, ale jej opis i Twoja recenzja brzmią ciekawie. Od czasu do czasu lubię sięgnąć po thriller, więc zapisuję ten tytuł ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Książka mnie zaciekawiła :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo mnie zaciekawiła i posiada sporo plusów: mroczny klimat, opuszczone domostwo, niewyjaśnione zgony, spokojna akcja no i przedstawienie historii z kilku perspektyw. To jest coś co lubię!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie sięgnij tę po książkę, ja też lubię takie elementy thrillera i tutaj się nie zawiodłam. ;)

      Usuń
  22. Bardzo lubię takie thrillery, więc z chęcią przeczytam, jak nadarzy się okazja ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że książka powinna się spodobać. ;)

      Usuń
  23. Ten tytuł jakoś mi umknął, ale dopiero niedawno zaczęłam sięgać po thrillery czy kryminały. Ta pozycja brzmi interesująco ale na ten moment ciężko mi powiedzieć czy po nią sięgnę.
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. lubię książki, w których jest do odkrycia jakaś tajemnica :) chętnie sięgnę po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Czuję, że ta książka by mi się spodobała!

    OdpowiedzUsuń
  26. nie słyszałam o tej książce, ale zaciekawiła mnie zarówno fabuła jak i twoja recenzja :) zapisuje sobie tytuł!

    OdpowiedzUsuń
  27. O ja Cię - bardzo mnie tą fabuła ( zwłaszcza ostanie zdania) bardzo zaintrygowały- uwielbiam thrillery- zwłaszcza w takich klimatach zatem książka dopisana do listy :-)

    OdpowiedzUsuń
  28. Bo jak wiemy coś takiego jak idealna rodzina nie istnieje.

    OdpowiedzUsuń
  29. Taki wciągający thriller chętnie bym teraz przeczytała. Dzięki za tytuł. :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz. Chętnie zajrzę również na Twojego bloga. :)

Copyright © 2016 Czytam wszystko. , Blogger