środa, 10 kwietnia 2019

Zostań w domu - Agnieszka Pietrzyk

Tytuł: Zostań w domu

Autor: Agnieszka Pietrzyk

Wydawnictwo: Czwarta Strona

Książka zaintrygowała mnie swoim opisem i pomysłem na fabułę. Czytałam kilka powieści z wątkiem uwięzienia w domu czy w mieszkaniu, ale ta wyróżnia się tym, że tutaj jest prawie aż dwustu zakładników, że cały wieżowiec padł ofiarą zamachu.

W wielkim bloku w Elblągu jest aż jedenaście kondygnacji, sześćdziesiąt cztery mieszkania i prawie dwustu mieszkańców. Zwykły wieżowiec, o którym w wigilijny wieczór zaczynają mówić wszystkie media, a wszystko przez to, że został opanowany przez terrorystów. Lokatorzy są zakładnikami, nie mogą wyjść z bloku przez podłożone ładunki wybuchowe. Ludzie są uwięzieni w czterech ścianach,  a w obliczu zagrożenia wychodzą na jaw ich sekrety i tajemnice. Komisarz Soroka musi odnaleźć sprawców i uwolnić zakładników. Jednak z Wrocławia zostaje przysłany oddział antyterrorystyczny z inspektorem Semeniukiem, który również chce się wykazać. Czy któremuś z nich uda się poradzić sobie z zamachem?

Wciągnęłam się w fabułę już od pierwszych stron, bo już od samego początku sporo się dzieje. Zaczyna się niewinnie, bo poznajemy prezydenta miasta i wydaje się nam, że to taki łagodny wstęp do całej historii, ale za chwilę okazuje się, że i ten wątek potrafi zaskoczyć. Na kolejnych stronach mamy okazję poznać trochę bliżej kilka rodzin z wieżowca i bardzo szybko przechodzimy do głównego wątku jakim jest zamach terrorystów. Nic dziwnego, że mieszkańcy zaczynają panikować, że boją się o własne życie, bo sytuacja naprawdę robi się poważna. Możemy obserwować jak zwykli ludzie zachowują się w w obliczu niebezpieczeństwa, jak pod wpływem strachu ich tajemnice wychodzą na jaw. Czytelnik sam zaczyna odczuwać ich niepokój, może się wczuć w całą tę sytuację. Muszę przyznać, że z zainteresowaniem śledziłam ich losy, ich relacje rodzinne i próby uwolnienia się. Zamach na blok jest głównym wątkiem, ale są również te poboczne, które są równie ciekawe. Możemy również przeczytać o zachowaniu społeczeństwa i mediów, o życiu prywatnym policjantów, o ich próbach przerwania tego terroru. Autorka nie raz zaskakuje czytelnika, a na końcu okazuje się, że wątki zgrabnie się ze sobą łączą, że każdy z nich ma znaczenie. Jedyne czego mi zabrakło to jeszcze trochę większego napięcia. Nie można jednak narzekać na nudę, bo dzieje się tutaj sporo, chce się wiedzieć jak się to wszystko potoczy, jaki będzie finał. Zakończenie było dla mnie najbardziej emocjonujące, nie spodziewałam się akurat takiego rozwiązania.

Mamy w tej książce wielu bohaterów, ale nie miałam żadnego problemu z ich odróżnieniem. Autorka stworzyła różne osobowości, każdy z nich jest inny i dzięki temu wiedziałam od razu kto jest kim. Myślę, że za głównego bohatera można uznać komisarza Kamila Sorokę i prokurator Milenę Łempicką. Kamil to bohater, którego nie udało mi się polubić. To mężczyzna z wielkimi ambicjami, zrobi wiele, aby objąć wyższe stanowisko, odrzuca uczciwość i sprawiedliwość, aby osiągać swoje cele. Do tego ma dziwne i niepokojące upodobania, ale nie widzi w tym problemu. Milena natomiast jest postacią, która wzbudza sympatię. Kilka lat temu zaginął jej mąż i syn, a kobieta ciągle ma nadzieję, że się odnajdą. Łączy się też z nią pewien wątek poboczny, który dotyczy Patryka. To młody mężczyzna z poważnymi zaburzeniami, któremu wydaje się, że jest stworzony do wielkich celów. To człowiek chory, który nie zawaha się zabić. Byłam bardzo ciekawa jak rozwinie się ten wątek i muszę przyznać, że udało się autorce i tutaj mnie zaskoczyć, bo takiego finału się nie spodziewałam. Mamy również wielu innych bohaterów, którzy odgrywają ważne role. Poznajemy kilku mieszkańców, ich rodziny i gości. Tutaj znaczącą postacią jest lokator bloku Szymek, który zaczyna odkrywać tajemnice żony. Każdy z bohaterów wnosi coś do fabuły, każdy jest tutaj po coś. Ich wzajemne relacje i ich odczuwane emocji intrygują, czytelnik wciąga się w ich losy.

Dobrze czytało mi się tę książkę. Napisana została prostym i przystępnym językiem, jeśli pojawiają się jakieś opisy to nie są one nużące. W takich powieściach, w których jest tak wielu bohaterów dobrze sprawdza się narracja trzecioosobowa i właśnie taka jest tutaj. Z rozdziałami jest różnie, bo są zarówno dłuższe jak i krótsze.

"Zostań w domu" to naprawdę interesujący thriller, który potrafi wciągnąć, zaskoczyć i wywołać różne emocje. Autorka w ciekawy sposób ukazała zachowanie zwyczajnych ludzi w momencie zagrożenia, ich strach i różne tajemnice. Mamy również ukazaną pracę policji, rywalizację pomiędzy nimi, ich prywatne problemy. Główny wątek łączy się z tymi pobocznymi, co daje nam naprawdę ciekawą fabułę. Dużo się tutaj dzieje, losy bohaterów bardzo wciągają. Jeśli jesteście fanami thrillerów to książka powinna Wam się spodobać.

'',,Mieszkamy na Okulickiego czternaście. Nie możemy wyjść z mieszkania, zamek w drzwiach nie chce się przekręcić, chyba ktoś z zewnątrz go uszkodził. Dzwoniliśmy na policję, dyżurny prosił, żebyśmy zachowali spokój, i to mnie właśnie przeraziło. Skoro proszą o zachowanie spokoju, musi dziać się coś złego. Boję się.”''

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu:

74 komentarze:

  1. Nie słyszałam wcześniej o tej pozycji, ale jako fanka wciągających thrillerów będą ją miała na uwadze!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli lubisz thrillery to może Ci się spodobać ta książka. ;)

      Usuń
  2. Oddałabym duszą komu trzeba, za możliwość przeczytania tej książki. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie słyszałam o tej pozycji i nie jestem pewna czy by mnie wciągnęła ale chyba warto dać jej szansę ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo jestem zainteresowana. Na pewno przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dynamika, napięcie... książka ma chyba wszystko to, co dobry thriller mieć powinien. Nie miałam dotąd o niej pojęcia. Jak będę szukała powieści tego gatunku, będę o niej pamiętać.

    OdpowiedzUsuń
  6. Interesujący thriller i to jeszcze polskiej autorki? Muszę koniecznie przeczytać, bo mało jest takich książek ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Może być to ciekawy thriller dla mnie :)
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawa recenzja, z chęcią przeczytam tę książkę ;)
    Pozdrawiam serdecznie!
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo mnie zaciekawiła ta recenzja. I kolejna książka na długiej już dość mojej liście do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja lista też ciągle się powiększa. Wiem jak to jest. :D

      Usuń
  10. Leży już na półce i wkrótce po nią sięgnę. I szczerze mówiąc, nie mogę się już tego doczekać! :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Uwielbiam thrillery ,tak więc koniecznie muszę przeczytać ☺
    Już sam tytuł mnie zaintrygował ☺
    Pozdrawiam
    Obserwuje
    Lili

    OdpowiedzUsuń
  12. Zapowiada sie ciekawie, wezmę pod uwagę:-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Raczej nie skuszę się na przeczytanie :/
    Pozdrawiam i dziękuję za odwiedziny!
    wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Zapowiada się ciekawie, być może się skusze :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Czytałam różne opinie o tej książce i chyba najlepiej zrobię jak sama po nią sięgnę i się przekonam czy przypadnie mi do gustu czytelniczego.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze warto wyrobić sobie własne zdanie i sprawdzić czy się spodoba. :)

      Usuń
  16. Przeczytałam "Soroka" i do końca lektury Twojej recenzji miałam przed oczami wiernego towarzysza Kmicica :D Co do samej książki to brzmi bardzo ciekawie, chociaż trochę się obawiam, że siedząc w czterech ścianach z zakładnikami akcja będzie raczej niespieszna i książka może się dłużyć...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawe skojarzenie. :D W książce nie tylko czytamy o zakładnikach, bo spora część poświęcona jest policjantom, ich prywatnym sprawom i śledztwu. Dzięki temu co chwilę coś się dzieje. :)

      Usuń
  17. Dwustu zakładników? Wow, robi wrażenie. Bardzo chętnie przeczytam tą ksiazkę!

    OdpowiedzUsuń
  18. O ja Cię totalnie moj klimat, świetna recenzja - a ksiązżke obowiazkowo musze przezcytać :-D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powinna Ci się spodobać jeśli to Twoje klimaty. :)

      Usuń
  19. Wydaje się bardzo ciekawa. Lubie takie akcje, szczególnie, gdy mają miejsce w wigilię, bo wtedy inaczej się na wszystko patrzy. Oczywiście w filmach i książkach, a nie w prawdziwym świecie. Jak dla mnie idealna pozycja.
    Pozdrawiam i zapraszam na nowy wpis!

    OdpowiedzUsuń
  20. Uwielbiam thriller i chociaz doznałam ostatnio trochę zawodu z ich strony, to jednak i tak najchętniej ze wszystkich gatunków po nie sięgam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie to też jeden z ciekawszych gatunków. :)

      Usuń
  21. Myślę, że by mi się spodobał :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie słyszałam wcześniej o tej książce :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym miesiącu miała premierę, może dlatego jeszcze o niej nie słyszałaś. :)

      Usuń
  23. Może po nią sięgnę podczas wolnego :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Myślę, że to coś dla mnie. Przeczytam i sprawdzimy! ;) Lubię "wieżowcowe" klimaty!

    OdpowiedzUsuń
  25. Lubię sięgać po thrillery! Chętnie poznam ten.

    OdpowiedzUsuń
  26. Niby ciekawie, ale mimo wszystko się nie skuszę. Ostatnio nie mam weny na thrillery :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. :D U mnie jest na odwrót, ciągnie mnie do takich książek. :D

      Usuń
  27. Od razu nasunęło mi się skojarzenie z "Domofonem" Zygmunta Miłoszewskiego...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie czytałam tej książki, ale skoro jest tam podobny wątek to chętnie po nią sięgnę. :)

      Usuń
  28. Książka jak najbardziej w moim stylu :) Dodatkowym plusem jest to że napisana przez polską autorkę :)

    OdpowiedzUsuń
  29. zaciekawiłaś mnie tą recenzją, z chęcią po nią sięgnę
    z takiej tematyki (blok i jego tajemnice) polecam polski "Domofon"

    OdpowiedzUsuń
  30. Świetna recenzja. Myślę, że przeczytałabym z przyjemnością tę powieść. Posiada bowiem takie elementy, które ja w książkach lubię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie jest szansa, że Ci się spodoba. :)

      Usuń
  31. Lubię thrillery, więc to coś dla mnie. Poszukam jej w bibliotece :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Thrillery lubię, ponadto książki Pietrzyk mam w planach, czytelnicy ją wychwalają ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też na pewno sięgnę po inne książki autorki. :)

      Usuń
  33. Czytałam jakiś czas temu i miło wspominam 😊

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz. Chętnie zajrzę również na Twojego bloga. :)

Copyright © 2016 Czytam wszystko. , Blogger