poniedziałek, 4 listopada 2019

Sadie - Courtney Summers

Tytuł: Sadie

Autor: Courtney Summers

Wydawnictwo: We need YA

Książka "Sadie" zbiera sporo pozytywnych opinii, które zachęciły mnie do jej przeczytania. Opis również jest intrygujący, więc byłam naprawdę ciekawa tego tytułu. Powieść skierowana jest głównie do młodzieży, ale moim zdaniem dorośli również będą o tej książce długo pamiętać.

Sadie wychowuje swoją młodszą siostrę Mattie. Ich matka nie poświęca im swojego czasu, więc to właśnie nastolatka z małą pomocą sąsiadki dba o wychowanie siostry. Nie mają łatwo, a okazuje się, że najgorsze jeszcze przed nimi. Mattie zostaje znaleziona martwa, ich matka znika, a Sadie za wszelką cenę postanawia odnaleźć zabójcę i na własną rękę wymierzyć mu sprawiedliwość. Czeka ją długa i niebezpieczna podróż, ale dziewczyna postanawia zrealizować swój cel. Jej tropem podąża West McCray, który prowadzi audycję radiową poświęconą Sadie i jej siostrze. Nagrywa podcast, w którym opowiada o jej poszukiwaniach, musi ją odnaleźć zanim będzie za późno. Czy mu się to uda? Czy Sadie zdąży ukarać zabójcę?

Główną bohaterkę poznajemy w tragicznym dla niej momencie. Zabójstwo siostry jest dla niej ogromnym ciosem, postanawia wyruszyć w niebezpieczną podróż i zemścić się na mordercy. Towarzyszymy jej w tej wyprawie, obserwujemy jak za wszelką cenę stara się odnaleźć wskazówki, które doprowadzą ją do zabójcy. Muszę przyznać, że wciągnęłam się w tę historię, z każdą kolejną stroną byłam jej coraz bardziej ciekawa. Można wyczuć tutaj nutkę niepokoju, nie wiadomo co się jeszcze wydarzy, jakie będą skutki podjętej przez Sadie decyzji. To jedna z tych książek, w których nie ma szybkiego tempa, niespodziewanych zwrotów akcji, a mimo tego nie chce się przerywać czytania. To smutna opowieść o siostrzanej miłości, o poświęceniu, oddaniu, o bólu i odwadze. Autorka za pomocą bohaterów zwraca naszą uwagę na to, jak bardzo znacząca jest przeszłość, jak bolesne doświadczenia z dzieciństwa wpływają na dzieci, jak kształtuje się wtedy ich osobowość. Courtney Summers nie boi się poruszyć trudnego i bolesnego tematu, który wywołuje wiele emocji, szokuje i przeraża. Dość szybko dowiadujemy się kto był zabójcą, ale to nie sprawia, że książka jest przez to mniej ciekawa. To losy Sadie najbardziej mnie interesowały i choć można powiedzieć, że jej zachowania czasem są dziwne to jednak czytelnik się w to angażuje. Całą powieść poznajemy również poprzez podcasty, w których West McCray rozmawia z osobami znającymi Sadie i stara się ją odnaleźć. Sama nie wiem czy podoba mi się zakończenie. Autorka nie wyjaśnia wszystkiego, pozostawia czytelników z wieloma pytaniami, na które sami musimy sobie odpowiedzieć. Wolałabym chyba jednak takie, które dałoby mi jasną odpowiedź.

Sadie ma dziewiętnaście lat, jej siostra w momencie, w którym zginęła miała trzynaście. Dziewczyna nie może się pogodzić z zabójstwem, dlatego szuka mordercy na własną rękę. Poszukiwań nie ułatwia jej to, że się jąka. Czasem ma taką blokadę, że nie może wydusić z siebie słowa, a reakcja otoczenia jest naprawdę różna. Sadie to taka bohaterka, która nie wzbudziła we mnie sympatii, jest dziwna, nie zdradza wszystkiego, często jest tajemnicza. Mimo tego jednak nie można jej nie współczuć, nie można obojętnie czytać o jej losach. Najważniejszą dla niej osobą była Mattie, a teraz bez niej nic już nie ma dla niej znaczenia. Jej życie nigdy nie było łatwe, sama wychowywała młodszą siostrę, nie zaznała nigdy miłości rodziców. Ich matka nie chciała, a może też i nie umiała poświęcić im uwagi i zająć się nimi. Pomagała im sąsiadka, która była im bliska i to właśnie ona zgłosiła zaginięcie nastolatki. Poznajemy tutaj wielu bohaterów, którzy mają coś do powiedzenia o Sadie. Jednym z najważniejszym jest West McCray, który podąża śladem dziewczyny. Prowadzi audycję radiową, w której o wszystkim opowiada. Nie jest łatwo znaleźć dziewczynę, ale mężczyzna się nie poddaje. Czy ją odnajdzie? A może będzie już za późno? Każdy z bohaterów ma coś do powiedzenia, ale czy będzie to pomocne?

Fabuła w tej książce toczy się dwutorowo. Poznajemy tę historię z perspektywy Sadie oraz dzięki podcastom. Narracja jest pierwszoosobowa. Styl pisania autorki nie należy do tych bardzo lekkich, ale nie jest też ciężki. Mi przypadł do gustu, a te podcasty są dla mnie ciekawym dodatkiem, dzięki któremu poznajemy więcej szczegółów.

"Sadie" to poruszająca i intrygująca książka, która opowiada o trudnych i bolesnych tematach. Wzbudza emocje, wciąga i ciekawi. To smutna opowieść o miłości, cierpieniu, o odwadze, o przeszłości, która ma duży wpływ na dalsze życie. To przygnębiająca historia, ale warto ją poznać.

"Ale miłość jest skomplikowana, bywa nieporządna. Może wywołać bezinteresowność, samolubność, inspirować nasze największe osiągnięcia, i nasze najpoważniejsze błędy. Zbliża nas do siebie, ale równie dobrze może nas rozdzielić."

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu:


65 komentarzy:

  1. Lubię wciągające i poruszające historię, więc na pewno sięgnę po tę książkę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytam, że tematyka trudna, może się skuszę, jak tylko pozbieram się z książkami, które mam na półce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tematyka trudna, ale warto się z nią zapoznać.

      Usuń
  3. Od przeszłości najtrudniej się odciąć
    Z drugiej strony, taki e wyzwanie wyzwala w człowieku siłe. Zdaje się, że natrafiłaś na emocjonalną bombę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. We mnie książka wzbudziła różne emocje, bo tematyka tutaj nie jest łatwa. Jest to smutna lektura, ale warta poznania.

      Usuń
  4. Fabuła mało prawdopodobna - raczej nie powierzono by opieki nad siostrą 19-latce...ale rozumiem, że nie to jest sednem książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sadie zajmowała się siostrą mimo tego, że mieszkały z matką. Ona nie opiekowała się dziećmi, czasem pomagała im też sąsiadka. Dopisałam to do recenzji, bo zbyt ogólnikowo to wcześniej przedstawiłam. ;)

      Usuń
  5. Zachęciła mnie ta recenzja. Przyznam, że już sama okładka jest intrygująca :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeszcze zobaczymy, czy po nią sięgnę. Na ten moment nie mam w planach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Moim zdaniem to książka warta poznania. :)

      Usuń
    2. Hm... Zajrzę - przeczytam fragment ;)

      Usuń
    3. Wydaje mi się, że w przypadku tej książki fragment nie wystarczy, tutaj chyba trzeba ocenić całość. ;)

      Usuń
    4. PO fragmencie ciężko ocenić czy wciągnie czy nie? ;)

      Usuń
    5. Myślę, że tak może być. :) To ogólnie smutna historia dwóch sióstr, mi podobała się całość. :)

      Usuń
    6. Na smutne historie również musi przyjść odpowiednia pora ;)

      Usuń
    7. No tak, trzeba też mieć odpowiedni nastrój, ale jak zabierałam się za tę książkę to nie wiedziałam, że taka właśnie będzie. ;)

      Usuń
    8. Teraz i ja wiem czego się spodziewać... wszystko w swoim czasie :)

      Usuń
    9. Zajrzeć na pewno zajrzę ;)

      Usuń
  7. Wiele osób mówi, że to mocna książka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka porusza ciężki temat, ale został on przedstawiony w taki sposób, że nie ma tutaj szczegółów czy bardzo mocnych opisów.

      Usuń
  8. I jeszcze to zabójstwo siostry...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jeden z głównych wątków tutaj, po tym zabójstwie Sadie nie widzi już w niczym sensu.

      Usuń
  9. Na pewno przeczytam, ale jak już zrobi się o niej ciszej :P

    OdpowiedzUsuń
  10. zapowiada się ciekawie :) Interesująca recenzja.
    Pozdrawiam, Pola
    www.czytamytu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Przyznam szczerze, że czytałam różne opinie. Twoja należy do grona tych przychylnych. Myślę, że w swoim czasie sama po nią sięgnę i wyrobię sobie własną opinie.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze warto wyrobić sobie własną opinię o książce. Ciekawa jestem czy Ci się spodoba. ;)

      Usuń
  12. Czytałam i potwierdzam. Książka jest przytłaczająca, ale na pewno jest też ciekawa. Może nie jest to mistrzostwo gatunku, ale warto ją poznać.

    OdpowiedzUsuń
  13. Odpowiedzi
    1. Ciekawa jestem czy i Tobie przypadnie do gustu. :)

      Usuń
  14. Już sama okładka intryguje i zachęca 😃
    Tak jak wspomniałas-myślę że sporo dorosłych też po nią sięgnę,ja napewno 😃
    Pozdrawiam
    Lili

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim daniem książka bardziej trafi do dorosłego czytelnika, ale i młodzieży może się spodobać. ;)

      Usuń
  15. Dla mnie z kolei ta książka to jedno wielkie rozczarowanie :( Postać Sadie jest dla mnie trochę taka bezpłciowa. Sposób narracji - wg Sadie i podcasty to też niewypał, bo wg mnie niczego nowego się nie dowiadujemy. Samo zakończenie też mnie nie satysfakcjonuje :( Chyba zbyt wiele oczekiwałam od tej pozycji.

    www.whothatgirl.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, gusta są różne i dobrze, że są odmienne zdania. ;) Dla mnie podcasty były ciekawe, można zobaczyć jak inni odbierali Sadie, jak wyglądało jej życie. Zakończenie dla mnie średnie, wolałabym jednak poznać wszystkie odpowiedzi. ;)

      Usuń
    2. Wolałabym konkretne zakończenie niż to, co nam zaserwowano xD

      Usuń
    3. W sumie ja też wolałam inne. ;)

      Usuń
  16. Wydaje się dobrą książką, jednakże chyba nie dla mnie i nie na ten moment :) póki co poszukuję trochę innych powieści :)

    OdpowiedzUsuń
  17. To chyba dobra książka. Planowałam nie czytać, ale dodam do listy i zobaczę.

    OdpowiedzUsuń
  18. zapowiada się naprawdę dobrze :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Z pewnością taka tematyka wzbudza emocje. Chętnie przeczytam książkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. We mnie wzbudziła sporo emocji, bo tematyka jest trudna.

      Usuń
  20. Ostatnio ta książka mi się co chwilę przewija przed oczami w internecie, chyba powinnam sobie ją sprawić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Robi się o niej coraz głośniej, może warto sprawdzić czy i Tobie się spodoba. ;)

      Usuń
  21. Lubię, gdy fabuła toczy się dwutorowo. Jest wtedy znacznie ciekawiej.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ciągle ją gdzieś ostatnio widuje, ale bardzo mnie ciekawi i chętnie ją przeczytam :D

    OdpowiedzUsuń
  23. Lubię takie książki, nawet jeśli wydaja sie byc skierowane dla młodzieży. Fajnie,że jest pisana tak jaby z dwóch perspektyw- podcastó i głównej bohaterki- chetnie po nią sięgnę :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według mnie to nie tylko książka dla młodzieży. :)

      Usuń
  24. Jeszcze nie czytałam, ale wszyscy nią dookoła kuszą ;)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz. Chętnie zajrzę również na Twojego bloga. :)

Copyright © 2016 Czytam wszystko. , Blogger