sobota, 3 kwietnia 2021

Zachowaj to dla siebie - Monika Dworak

Tytuł: Zachowaj to dla siebie 

Autor: Monika Dworak

Wydawnictwo: Kobiece 

Ilość stron: 412 

Do przeczytania tej książki skusił mnie przede wszystkim opis, ale też ciekawa okładka. Jest to debiut, a ja debiuty lubię, więc długo się nad nią nie zastanawiałam. Czy warto było dać szansę tej powieści? 

Ewa Dębska to odnosząca sukcesy projektantka wnętrz. Jest singielką, a swój wolny czas lubi spędzać ze swoim bratem bliźniakiem Adamem i jego żoną Heleną, która od dawna jest jej najlepszą przyjaciółką. Rodzeństwo łączy silna i szczególna więź, a także coś, o czym woleliby zapomnieć. Wszystko w ich życiu się zmienia kiedy Adam otrzymuje dziwnego maila od nieznanego nadawcy. Od tej chwili życie bliźniaków wywraca się do góry nogami. Adam szuka wyjaśnień na własną rękę i odkrywa skrywaną od lat tajemnicę rodzinną, za którą przyjdzie mu zapłacić straszliwą cenę.

Książka rozpoczyna się bardzo ciekawym i tajemniczym prologiem, który jest zapowiedzią intrygującej historii. Po jego przeczytaniu byłam ogromnie ciekawa tej historii. Muszę przyznać, że na początku lekko gubiłam się w czasie fabuły, bo w pierwszej części książki została ona podzielona na "teraz" i "wcześniej", ale nie wiedziałam ile minęło od tych wydarzeń i kiedy dokładnie miały miejsce. Później jednak wszystko stało się już jasne i bez problemu za wszystkim nadążałam. Od samego początku mamy świadomość, że jest tutaj ważna tajemnica do odkrycia i aż do finału nie dostajemy odpowiedzi. Często zastanawiałam się o co tutaj chodzi, ale to też jeszcze bardziej podsycało moją ciekawość i jak najszybciej chciałam poznać prawdę. Chociaż uczucie zagadki i tajemniczości nie mija przez całą książkę to jednak troszkę mi się dłużyła. Myślę, że jest tutaj trochę za dużo szczegółów z życia codziennego bohaterów, np. opisy wykonywanych czynności. Akcja tutaj nie jest bardzo dynamiczna, a takie szczegóły jeszcze ją spowalniały. Nie oznacza to jednak, że to było nudno. Mimo tych małych wad bardzo wciągnęłam się w fabułę i książkę czytałam z zainteresowaniem. Trochę domyślałam się już później o co może chodzić, ale okazało się, że autorka przygotowała na finał coś jeszcze. Zakończenie wbiło mnie w fotel, a przy tym wzruszyło i jeszcze długo po przeczytaniu książki o nim myślałam. Uwielbiam takie zakończenia! Widziałam różne opinie i niektórym udało się je przewidzieć, ale jest sporo osób, które tak jak ja zostały mocno zaskoczone. Po takim finale jestem ciekawa jak dalej wyglądałaby ta historia i żałuję, że to już koniec. Moim zdaniem to udany debiut i już teraz czekam na kolejne książki autorki. Bardzo podoba mi się również pomysł na fabułę, ta nieodłączna tajemniczość i niepewność. Sporo tutaj wątków obyczajowych, ale to zagadka do odkrycia odgrywa tutaj najważniejszą rolę. 

Głównymi bohaterami są tutaj bliźniacy Ewa i Adam. Mają ze sobą świetny kontakt, łączy ich szczególna więź. Ewa to twardo stąpająca po ziemi projektantka wnętrz, która uwielbia spędzać czas z bratem i jego rodziną. Polubiłam zarówno ją jak i Adama, ale także jego żonę Helenę. Przyjemnie czytało się o ich relacji, o tym jak wszyscy się wspierają. Życie każdego z nich zmienia się w momencie, gdy Adam otrzymuje tajemniczego maila. Próbuje sam odkryć prawdę, nie wtajemnicza w to ani żony ani siostry. Szkoda, bo to miało ogromny wpływ na to, co wydarzyło się później. Okazuje się, że rodzinna tajemnica jest naprawdę szokująca, a jej poznanie może wszystko zmienić. Bohaterowie muszą podjąć trudne decyzje, które będą miały wpływ na ich dalsze życie. Muszą zadać sobie mnóstwo pytań: czy lepiej okłamać ukochaną osobę i oszczędzić jej bólu czy powiedzieć prawdę wiedząc, że będzie cierpieć? Czy lepiej zachować dla siebie pewne fakty? Mamy tutaj także ciekawie opisaną więź łączącą bliźniaków. Ewa od dawna odczuwała emocje brata, potrafiła porozumieć się z nim niemal bez słów. I to również jest ważny wątek w tej historii, który mocno intryguje. Zastanawiałam się nad tym jak postąpiłabym na miejscu bohaterów, czy sama wolałabym wiedzieć o pewnych sprawach czy jednak lepiej żyć w nieświadomości. Historia bohaterów skłania do ważnych przemyśleń, co jest jej dużym plusem. 

Styl pisania autorki nie należy do tych bardzo lekkich, ale jest przyjemny i przystępny. Tak jak już wspomniałam, jest tak trochę zbędnych opisów, które spowalniają trochę akcję, ale mimo tego to naprawdę ciekawa historia. Chociaż poznajemy fabułę z perspektywy Ewy i z perspektywy Adama to jednak narracja jest tutaj trzecioosobowa. 

"Zachowaj to dla siebie" to bardzo udany debiut, który wciąga i szokuje zakończeniem. To intrygująca historia, która skłania do refleksji i o której myśli się jeszcze po jej przeczytaniu. Chociaż nie ma tutaj dynamicznej akcji to nie ma też nudy, jest się ciekawym o co tutaj chodzi i jaka tajemnica zostanie odkryta. Jestem zadowolona z lektury i czekam na kolejne powieści autorki.

"Lepiej skupić się na tym, co jesteś w stanie zmienić, a na resztę zwyczajnie poczekać."

Za możliwość przeczytania książki dziękuję księgarni internetowej Tania Książka, w której znajdziecie sporo ciekawych bestsellerów



78 komentarzy:

  1. Twoja recenzja brzmi intrygująco, tylko zastanawiam się, dlaczego u polskich pisarek zawsze bohaterka jest młoda, pracuje w korporacji lub innym biurze i z reguły jest singielką?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście dość często spotykam się z tym w książkach, ale znam też inne bohaterki, które nie są młode i nie są singielkami. ;)

      Usuń
  2. Czuję się zachęcona opiniami, chociaż wcześniej sama nie zdecydowałam się na jej recenzowanie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze warto sprawdzić czy się spodoba. Ma swoje minusy, ale ogólnie to dobry debiut. ;)

      Usuń
  3. Z chęcią sprawdzę ten debiut. Zwłaszcza, że jest dobry.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kilka minusów się znajdzie, ale ogólnie podobał mi się ten debiut. ;)

      Usuń
  4. Och, ta książka ma ciekawą fabułę… jestem ciekawy, z czym zmierzy się Adam. Chciałem przeczytać książkę dzięki twojej dobrej recenzji.
    Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka czeka już na moim czytniku.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zapowiada się ciekawa książka.

    OdpowiedzUsuń
  7. Też ciekawią mnie debiuty ^^ A skoro ten uznajesz za dobry to może kiedyś przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Pogodnych radosnych rodzinnych Świąt <3

    OdpowiedzUsuń
  9. Fajny debiut, czuję, że ta książka mi się spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Skoro jesteś zadowolona z lektury to najważniejsze. Czy sięgnę? Myślę, że w wolnej chwili chętnie się skuszę. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Lubię czytać debiuty. Zapisuje tytuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo udany debiut, może też Ci się spodoba. ;)

      Usuń
  12. Brzmi bardzo intrygująco i zaciekawiłaś mnie na tyle, że będę chciała ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  13. Z ciekawości chętnie bym przeczytała :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  14. Będę miała ten tytuł na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  15. Czyli jest to książka o odkrywaniu tajemnic rodzinnych? Lubię taki wątek.

    OdpowiedzUsuń
  16. zastanawiam się nad tym tytułem ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Przed chwilą czytałam recenzje tej książki na innym blogu - fajnie jest poznać opinię innych osób ,tym bardziej że w tym przypadku są to różne opinie ☺
    Książkę chętnie przeczytam ☺
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widziałam, że opinie są różne. Książka ma też swoje małe wady, ale ogólnie jest dobra i zakończenie zaskakuje. ;)

      Usuń
  18. Z chęcią poznałabym przygody tych bliźniaków...

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja nie lubię debiutów, ale dam szansę pani Dworak. Dopisuję do listy. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  20. Hmmm, nie wiem jakoś coraz mniej ufam polskim autorom i ich debiutom.. Wiele razy się przejechałam ;/

    OdpowiedzUsuń
  21. Brzmi ciekawie :) lubię gdy zakończenie szokuje :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Dobry debiut to duży sukces.

    Nie wiem, ale słowo singielka mnie drażni.

    OdpowiedzUsuń
  23. Zachęciłaś, chętnie poznam ją bliżej ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  24. Okładka jest bardzo ciekawa

    OdpowiedzUsuń
  25. Jak dla mnie akcja książki toczyła się zbyt wolno i zgadzam się, że było dużo zbędnych opisów. Mnie niestety ta lektura nie wciągnęła za bardzo :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie przez te opisy akcja toczyła się powoli, ale ogólnie historia mi się spodobała. ;)

      Usuń
  26. Wydaje się bardzo ciekawą książką :) chętnie po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Słyszałam już o niej wiele dobrego ❤

    OdpowiedzUsuń
  28. Może być ciekawa, ale na razie nie mam ochoty na ten gatunek.

    OdpowiedzUsuń
  29. Pewnie bez Twojej recenzji nie zwróciłabym uwagi na tę książkę- rzadko sięgam po debiuty, chyba że takie z polecenia :) Chętnie przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  30. Też bardzo lubię sięgać po debiuty, dlatego chętnie zapoznam się z powyższą książką.

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz. Chętnie zajrzę również na Twojego bloga. :)

Copyright © 2016 Czytam wszystko. , Blogger