środa, 19 kwietnia 2023

Wiosna w Przytulnej - Katarzyna Michalak

Tytuł: Wiosna w Przytulnej

Autor: Katarzyna Michalak

Wydawnictwo: Znak

Cykl: Saga Przytulna 

Tom:

Ilość stron: 306


Sporo różnych opinii czytałam o książkach autorki, a ja jak dotąd żadnej jeszcze nie przeczytałam. W końcu nadrobiłam zaległości i już teraz mogę zdradzić, że miło spędziłam czas z tą powieścią. To idealna książka na wiosnę, z tajemnicami i ciekawymi bohaterami. Dobra obyczajówka, która zachęciła mnie do poznania innych publikacji autorki. 

Rodzina Gawroszów - dziadkowie Apolonia i Antoni, rodzice Alicja i Andrzej oraz ich czworo dzieci, na pozór wydają się być zwykłą rodzinką. Jedno za drugim wskoczyłoby w ogień, wspierają się w trudnych chwilach. Jednak wyróżnia ich coś więcej niż to, że wszystkie ich imiona zaczynają się na literę A... Niespodziewanie pojawia się możliwość przeprowadzki do starej przedwojennej Willi Przytulnej i na jaw wychodzi, że każdy z domowników skrywa jakiś sekret. Skąd nagle pojawiły się pieniądze na okazały dom skoro wcześniej rodzina z trudem wiązała koniec z końcem? Co przydarzyło się Azji - czarnej owcy rodziny? Jakie jeszcze sekrety ujrzą światło dzienne?

Lubię powieści obyczajowe, więc z zaciekawieniem sięgnęłam po tę książkę. Nie wiedziałam czego się spodziewać, bo to moje pierwsze spotkanie z twórczością autorki, ale okazało się, że miło spędziłam czas z tą książką i z chęcią też przeczytam kolejne części. 
"Wiosna w Przytulnej" wydaje się być lekką i niezobowiązującą książką opowiadającą o trzypokoleniowej rodzinie, a jednak jest w niej coś więcej. Autorka porusza tutaj trudne tematy m.in. takie jak zespół stresu pourazowego (PTSD), ciężka choroba, próba samobójcza, odrzucenie. Rodzina Gawroszów musi zmierzyć się nie tylko z sekretami, ale również ciężkimi chwilami, które ich spotykają. We mnie książka wzbudziła różne emocje, ale też bardzo mnie wciągnęła. Historia bohaterów jest naprawdę ciekawa, a często też zaskakuje różnymi zwrotami akcji. Tutaj każda z postaci coś ukrywa, nawet babcia Apolonia potrafi zaskoczyć. Podoba mi się przedstawienie relacji pomiędzy bohaterami. Zawsze mogą na siebie liczyć, są dla siebie dużym wsparcie, czasem sobie dokuczają, nie brakuje przepychanek słownych, ale jedno za drugim wskoczyłoby w ogień. Najbardziej zaskakujące dla mnie okazało się zakończenie, bo czegoś takiego się nie spodziewałam i teraz z niecierpliwością czekam na kontynuację. Jestem ciekawa jak autorka dalej poprowadzi ten wątek i co jeszcze przydarzy się bohaterom. 

Rodzina Gawroszów to trzypokoleniowa rodzinka, w skład której wchodzą dziadkowie, rodzicie Alicja i Andrzej oraz ich czworo dzieci - dwóch synów bliźniaków i cztery lata młodsze bliźniaczki. 
Alicja jest nauczycielką, a jej mąż pracuje w straży pożarnej. Ich dzieci to prawdziwa mieszanka różnych charakterów. Bliźniacy Ariel Azja nie mogą bardziej się od siebie różnić. Ariel jest raczej spokojnym chłopakiem, który chce spełniać swoje marzenia. Z kolei Azja jest krnąbrny i wybuchowy. Zniknął na trzy lata i teraz właśnie wraca do rodzinnego domu... Cztery lata młodsze bliźniaczki to Adela i Amelia. Pierwsza z nich to żywiołowa i pełna energii dziewczyna, z kolei Amelia jest spokojna i poważnie chora od wielu lat. Chociaż bohaterów mamy sporo to każdy się od siebie różni i nie miałam żadnego problemu z ich odróżnieniem. Wciągnęłam się w ich losy, choć muszę przyznać, że najbardziej ciekawa byłam historii Azji, który wraca po trzyletniej nieobecności do domu. To taka czarna owca rodziny, który wiele przeszedł przez te trzy lata. Dobrze poznajemy bohaterów, ich przeszłość i obecne życie i jestem bardzo ciekawa co dalej z nimi będzie i czy ich sekrety wyjdą na jaw. 

Styl pisania autorki jest bardzo lekki, książkę można spokojnie przeczytać w jeden lub dwa wieczory. Jedyne co nie do końca mi tu pasuje to różne słowa, które nie zawsze pasowały mi do młodzieżowego języka, ale to taki mały szczegół, który nie uważam za wadę. Narracja jest tutaj trzecioosobowa.

"Wiosna w Przytulnej" to interesująca książka obyczajowa, w której czasem jest wesoło, a czasem poważnie. Porusza trudne tematy, może wzbudzać też różne emocje. Historia bohaterów wciąga i jest się ciekawym co jeszcze wydarzy się w kolejnych częściach. Sporo tutaj sekretów, które mam nadzieję zostaną wyjaśnione w kolejnych tomach. Z pewnością przeczytam kontynuację, bo ta część zakończyła się w taki sposób, że muszę wiedzieć co będzie dalej. ;)

"- Na koniec przypomnę ci jedno: jeśli chcesz zmienić świat, musisz zacząć od siebie. Skoro ty nie popracujesz nad sobą, nie oczekuj, że ludzie staną się tacy, jak sobie życzysz. Dobrem odpowiada się na dobro, miłością na miłość, a troską i sympatią na sympatię i troskę."

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu:



26 komentarzy:

  1. Dawno nie czytałam żadnej książki autorki, chętnie wrócę do jej twórczości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja chętnie przeczytam pozostałe powieści autorki. ;)

      Usuń
  2. Na pewno sięgnę po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  3. O rodzinie , to ciekawe. Czasami tyle się dzieje w tych rodzinach , że hoho.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zapowiada się ciekawie. Chętnie przeczytam, jeżeli książka wpadnie mi w ręce.

    OdpowiedzUsuń
  5. Brzmi przyjemnie. Będę miała ten tytuł na oku. W sam raz na tę porę roku. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Dużo osób krytykuje autorkę, ale ma też równie sporo swoich fanów. Możliwe, że jej książki po prostu są lekkie i proste, ale i takie czasem ma się ochotę przeczytać. Na pewno kiedyś dam szanse autorce i mam nadzieję, że również spędzę miło czas :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też słyszałam różne opinie o książkach autorki, ale ta naprawdę mi się spodobała. ;)

      Usuń
  7. Brzmi interesująco, takie lekkie sagi potrafią bardzo wciągnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Kiedyś czytałam jakąś książkę autorki, chyba nie była zła, ale to nie mój typ literatury ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam serdecznie ♡
    Świetna recenzja, tytuł brzmi interesująco. Jak tylko będę miała okazję na pewno go przeczytam, wygląda na to, że to książka dobra dla mnie ;)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie dla mnie- nie przepadam za powieściami obyczajowymi :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Lata temu przestałam czytać książki autorki. Wszystko przez brak merytorycznego przygotowania do poruszanych tematów, które powinny być filarem fabuły. Nie wiem, jak to teraz wygląda, ale dawniej leżało i wołało o pomstę do nieba 🙈.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. ;) W przypadku tej książki liczyłam na lekką opowieść poruszającą trudne tematy i taką dostałam, ja jestem zadowolona. ;)

      Usuń
  12. Coś do czytania na wiosnę ;)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz. Chętnie zajrzę również na Twojego bloga. :)

Copyright © 2016 Czytam wszystko. , Blogger