niedziela, 22 października 2023

Żar - Weronika Mathia

Tytuł: Żar

Autor: Weronika Mathia

Wydawnictwo: Czwarta Strona

Ilość stron: 336

Rok wydania: 2023


Lubię sięgać po debiuty, a już zwłaszcza po takie dobre jak "Żar"! To jeden z lepszych debiutów jaki ostatnio przeczytałam. Opis i okładka zachęciły mnie do poznania tej historii i cieszę się, że się na nią zdecydowałam. Świetnie spędziłam z nią czas.

W upalny dzień Lena wyznaje miłość Rafałowi, a on niedługo potem popełnia samobójstwo. Ponad dwadzieścia lat później syn Leny przeżywa podobny dramat. Jego dziewczyna odbiera sobie życie w tym samym opuszczonym domu, a on nagle znika i nikt nie wie co się z nim stało. Lena próbuje odnaleźć syna, a aspirant Jakub Zommer szuka mordercy swojej siostrzenicy. Nie wiedzą jednak z jak przerażającymi sekretami dotyczącymi bliskich im osób przyjdzie im się zmierzyć...

Książka "Żar" naprawdę pozytywnie mnie zaskoczyła. Muszę przyznać, że pierwsze rozdziały nie do końca wciągnęły mnie tak jak oczekiwałam, ale po kilku kolejnych stronach już nie mogłam się oderwać od tej historii. Coraz więcej zaczęło się dziać, pojawiały się różne tajemnice, a ja coraz bardziej wciągałam się w fabułę. Autorka stworzyła świetny klimat w swojej książce, niemal czuć ten wszechobecny żar i mrok. Bardzo podoba mi się pomysł na fabułę i to, że Weronika Mathia potrafi w ciekawy sposób zmylić czytelnika. Wyjaśnienie wszystkich wątków mocno mnie zaskoczyło! Nie spodziewałam się takiego finału. Nie brakuje tu niepokoju i napięcia, ja do samego końca nie wiedziałam czego jeszcze mogę się spodziewać. Mamy tutaj rozdziały opowiadające o teraźniejszych wydarzeniach i mamy też te mówiące o tych z przeszłości. Dzięki temu możemy jeszcze dokładniej poznać historię bohaterów i zrozumieć przez co musieli przejść. Książka w dużej mierze opowiada o miłości, o różnych jej obliczach. Pokazuje też jak duży wpływ na człowieka ma jego przeszłość i to co go spotkało. Stopniowo odkrywamy tutaj tajemnice bohaterów, które mocno szokują. Autorka nie raz mnie zaskoczyła, a już zwłaszcza zakończeniem.

Bohaterowie w tej książce są świetnie wykreowani. Każdy z nich jest tutaj ważnym elementem tej historii i każdy wnosi coś do fabuły. Lena Potocka szuka swojego syna, który nagle znika bez śladu po tym jak jego dziewczyna odbiera sobie życie. Lena też przez to przechodziła, bo ponad dwadzieścia lat wcześniej jej chłopak również popełnił samobójstwo. Poznajemy ją nie tylko jako dorosłą kobietę, ale również jako nastolatkę, która musiała mierzyć się z wieloma trudnościami. Jej chłopak i dziewczyna jej syna popełnili samobójstwo w tym samym opuszczonym domu, o którym mówi się, że jest nawiedzony. Czy te dwie sprawy może coś łączyć? Aspirant Jakub Zommer to kolejna ciekawa postać. Z zainteresowaniem śledziłam również jego losy. Wydarzenia z przeszłości opisujące Lenę i Rafała też bardzo mnie wciągnęły i wiele wyjaśniły. Autorka ciekawie połączyła wszystkie wątki, aż trudno uwierzyć, że jest to debiut. Z niecierpliwością czekam na kolejne książki autorki, bo ta na pewno zostanie na dłużej w mojej pamięci. Nie brakuje w niej emocji i zaskoczeń, co uważam za spory plus. 

Podoba mi się styl pisania autorki. Jest lekki, a pojawiające się opisy są plastyczne, czasem nawet trochę metaforyczne. ;) Na początku to właśnie przez opisy trudno było mi się wciągnąć, ale jak już wspomniałam, później dałam się porwać tej historii. Narracja jest głównie trzecioosobowa, choć w kilku rozdziałach o przeszłości zmienia się w pierwszoosobową.

"Żar" to świetny i zaskakujący debiut, o którym na pewno będę długo pamiętać. Fabuła mocno wciąga, wzbudza różne emocje, nie brakuje tu napięcia i dusznego klimatu. Sporo tu tajemnic, pojawiają się trudne tematy, ale też dużą rolę odgrywa tutaj miłość. To jeden z lepszych debiutów jakie ostatnio czytałam. Z niecierpliwością czekam na kolejną powieść autorki. Polecam "Żar", bo to naprawdę dopracowana i intrygująca książka. 

"Tajemnice są jak żar. Tlą się latami i wypalają dziury o nierównych brzegach."

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu:



16 komentarzy:

  1. Dobre debiuty zawsze będę wspierała. Na pewno sięgnę po ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  2. Widać, że debiut bardzo udany :) zachęciłaś mnie do przeczytania tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. czuję się mocno zachęcona do lektury!

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię sięgać po debiuty. Książka już mi wcześniej wpadła w oko.

    OdpowiedzUsuń
  5. O tym debiucie, czytałam wiele pozytywnych recenzji :)
    Pozdrawiam
    https://nouw.com/1993ewas

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie dziwię się, że zbiera dużo pozytywnych opinii. ;)

      Usuń
  6. Lubię książki z tego wydawnictwa i myślę, że bym się nie zawiodła :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Książka mnie zaciekawiła :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz. Chętnie zajrzę również na Twojego bloga. :)

Copyright © 2016 Czytam wszystko. , Blogger