sobota, 28 października 2023

Nieobecna - Agnieszka Olejnik

Tytuł: Nieobecna 

Autor: Agnieszka Olejnik

Wydawnictwo: Książnica 

Ilość stron: 381

Rok wydania: 2023 (pierwsze wydanie 2016 rok)


O książkach autorki słyszałam sporo dobrego, a ja już od jakiegoś czasu chciałam po sięgnąć. "Nieobecna" bardzo mnie zaciekawiła opisem, bo takie historie lubię! Okazało się, że to jedna z tych książek, od których ciężko mi się oderwać. ;)

Bliźniaczki Julia i Julita już od dzieciństwa często zamieniają się tożsamością. Realizują dzięki temu swoje skrywane pragnienia. Julia ma niemal wszystko. Ma piękny dom, męża, dziecko i pieniądze. Do pełni szczęścia brakuje jej tylko mocnych wrażeń. Z kolei Julita czuje się rozczarowana swoim życiem i chciałaby choć przez chwilę żyć jak siostra. Podczas jednej z ich zamian Julia zostaje zamordowana. Czy zabójca wiedział o zamianach sióstr? Czy na pewno chciał zabić Julię? Julita coraz bardziej obawia się o swoje życie, ale postanawia też nie zdradzać, że nie jest Julią...

Muszę przyznać, że nie czytałam jeszcze takiej książki o zamianach bliźniaczek, ale ta tak bardzo mi się spodobała, że na pewno sięgnę też po inne o podobnej tematyce. "Nieobecna" to połączenie powieści obyczajowej i thrillera i to bardzo udane połączenie! Mamy tutaj czasem dość szczegółowe opisy i sporo tu wątków obyczajowych, ale jest to tak ciekawa historia, że trudno mi było się od niej oderwać. Byłam bardzo ciekawa jak rozwinie się fabuła, kto jest zabójcą i czy wyjdzie na jaw to, że Julita jednak żyje i udaje swoją siostrę. Choć akcja toczy się w swoim tempie to nie nudziłam się ani chwili. Sporo się tutaj dzieje, nie brakuje tajemnic i różnych emocji. Co chwilę pojawiają się nowe zaskakujące fakty, które wiele zmieniają. Finał również mocno mnie zaskoczył, nie spodziewałam się takiego wyjaśnienia. Nie brakuje tu także napięcia i niepewności, do samego końca nie wiedziałam jak się zakończy ta historia. Wciągnęłam się w losy bohaterów tak bardzo, że aż żałuję, że już ją skończyłam. :D Chętnie bym obejrzała film z taką fabułą! Podoba mi się nie tylko pomysł na fabułę, ale również ukazanie różnych emocji, z którymi mierzą się bohaterowie, relacji jakie ich łączyły, ich rozterki i pragnienia. Wszystko to przedstawione jest w ciekawy sposób tworząc taką historię, o której chce się czytać. 

Autorka wykreowała naprawdę ciekawych bohaterów. Julia jest bardziej żywiołowa i szalona, lubi szukać mocnych wrażeń i jak się z czasem okaże, ma też sporo sekretów. Często prosi Julitę o pomoc w opiece nad dzieckiem i tak też było tym razem. Zamieniały się tożsamością wiele razy, opanowały to niemal do perfekcji. Julita jest nauczycielką, która jest rozczarowana swoim życiem. Jej były partner nie chce mieć z nią kontaktu, a ona nie potrafi o nim zapomnieć. Zgadza się kolejny raz pomóc siostrze, bo uwielbia spędzać czas z jej synkiem. Nie spodziewa się jednak, że już nie wróci do swojego dawnego życia... Julia zostaje zamordowana w jej domu, więc wszyscy uważają, że zginęła właśnie Julita. Tylko ona wie, że przed morderstwem zamieniły się rolami i tak naprawdę zamordowano Julię... Kobieta boi się, że ktoś odkryje kim naprawdę jest i że zabójca zabił nie tę bliźniaczkę, którą zamierzał... Bardzo mi się podoba sposób w jaki autorka wykreowała Julitę. Dokładnie poznajemy jej rozterki, emocje i wątpliwości. Musi zapomnieć o swoim dotychczasowym życiu i pilnować się, aby nie zdradzić się przed bliskimi. Byle błahostka może sprawić, że ktoś ją rozpozna i tak też się dzieje... Z dużym zainteresowaniem czytałam o jej nowej codzienności i problemach, z którymi musiała się mierzyć. Ciekawą postacią jest również Patryk - mąż Julii. Kibicowałam mu do samego końca, chętnie czytałam o jego relacji z Julitą. Każdy z bohaterów wnosi coś do fabuły, a jedna z postaci moco szokuje w finale. ;)

Podoba mi się styl pisania autorki. Jest barwny, ale też lekki i przyjemny. Choć mamy trochę opisów to jednak książkę czyta się naprawdę szybko, bo akcja tak bardzo wciąga. Mamy tutaj narrację pierwszoosobową, poznajemy tę historię z perspektywy Julity. 

"Nieobecna" to książka, która pozytywnie mnie zaskoczyła i trudno mi było się od niej oderwać! Wciągnęłam się w tę historię od pierwszych stron i aż żałuję, że tak szybko się skończyła. ;) Sporo się w tej książce dzieje, nie brakuje napięcia i zaskoczeń. Losy bohaterów są pełne tajemnic, które sprawiają, że chce się czytać o nich dalej. Jak już wspomniałam, chętnie bym zobaczyła film z taką fabułą, na pewno byłby równie ciekawy jak książka. Jeśli lubicie takie nieoczywiste historie to polecam tę powieść, ja świetnie spędziłam z nią czas. Z przyjemnością poznam też inne książki autorki.

"Teraz ja będę oszukiwać. Nie zrobię nikomu krzywdy, nie, przecież nie jestem tobą. Po prostu wezmę sobie to, co stało się niczyje. Wezmę to, co było twoje. Przykro mi, nieobecni tracą. Takie jest życie."

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu:



28 komentarzy:

  1. Jestem ciekawa tej książki. Czeka na mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może Ci się spodobać, chętnie poznam Twoją opinię. ;)

      Usuń
  2. Interesująca propozycja. Będę ją miała na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  3. Chętnie przeczytam, bardzo mnie zachęciła Twoja recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo lubię autorkę w tej wersji - znaczy gdy pisze o trudnej tematyce, jakieś tajemnice. Wtedy po prostu przebija wszystko 😎. Ten tytuł mam w planach. Będę czytała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja z chęcią poznam też inne książki autorki. ;)

      Usuń
  5. Nie znam autorki, ale zachęciłaś mnie do lektury. Powinna mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  6. Myślę, że książka mogłaby mi się spodobać.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Zupełnie nie kojarzę tej autorki...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też wcześniej nie znałam książek autorki, ale na pewno nadrobię zaległości. ;)

      Usuń
  8. Brzmi naprawdę ciekawie! Zainteresowałaś mnie. Zapisuję sobie tytuł. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Lubię książki Agnieszki Olejnik :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytając opis, zakręciło mi się w głowie- Julia, Julita 😁
    Oczywiście książkę chętnie przeczytam 🙂
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na początku trochę można się zakręcić, ale szybko zaczyna się je rozróżniać. ;)

      Usuń
  11. Bardzo lubię nieoczywiste historie, więc tytuł rzecz jasna zapisuję. Nie miałam jeszcze w rękach żadnej książki tej autorki!
    Pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy!

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciekawi mnie ten motyw z bliźniaczkami

    OdpowiedzUsuń
  13. Skoro Cię wciągnęła, to wierzę, że jest ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz. Chętnie zajrzę również na Twojego bloga. :)

Copyright © 2016 Czytam wszystko. , Blogger