środa, 15 listopada 2023

Miasto gasnących świateł. Mgła - Aleksandra Świderska

Tytuł: Miasto gasnących świateł. Mgła 

Autor: Aleksandra Świderska

Wydawnictwo: Novae Res

Cykl: Miasto gasnących świateł

Tom: 1

Ilość stron: 487

Rok wydania: 2021


Cykl 'Miasto gasnących świateł' zaciekawił mnie nie tylko ciekawym opisem książek, ale również przez pozytywne recenzje na ich temat. Lubię poznawać nowych autorów, więc z dużym zainteresowaniem zabrałam się za pierwszy tom. I jak się okazało, to był naprawdę dobry wybór!

Adam Aleksandrowicz jest detektywem wrocławskiej policji, który od lat walczy ze swoimi demonami przeszłości. Wraz ze swoją partnerką z pracy Elką próbują znaleźć mordercę, który zabija według swojego bestialskiego schematu. Okazuje się, że sporą rolę odegra tutaj Konrad, który jest właścicielem nocnych klubów dla gejów. Jaki może mieć związek z tą sprawą? Czy Adam z Elką namierzą psychopatę zanim znów kogoś zabije?

"Mgła to przede wszystkim kryminał, choć istotną rolę odgrywa tutaj też romans i to taki pomiędzy dwoma mężczyznami. Dawno nie czytałam książki o takich relacjach, a zawsze jest to ciekawa odmiana od typowych romansów w fabule. Muszę przyznać, że jestem pozytywnie zaskoczona tą książką i tym jak wciągnęłam się w tę historię. Dużym jej plusem są na pewno bohaterowie, którzy są po prostu realnie przedstawieni, ma się wrażenie jakby rzeczywiście istnieli. Podoba mi się również relacja pomiędzy nimi, to jak autorka przedstawiła wszystkie ich uczucia, emocje i obawy. Sporo się tutaj dzieje. Oprócz głównego wątku jakim jest psychopatyczny morderca mamy również wątki opowiadające o trudnej przeszłości, o życiu gangstera, który jest właścicielem nocnych klubów dla gejów, o nielegalnych interesach, o trudnych więzach rodzinnych. Wszystko to sprawia, że fabuła jest jeszcze ciekawsza, a czytelnik jeszcze bardziej angażuje się w losy bohaterów. Z pewnością akcji tutaj nie brakuje! Autorce udało się mnie zaskoczyć, a już zwłaszcza zakończeniem. Nie spodziewałam się takiego rozwiązania zagadki, ale bardzo mi się taki pomysł spodobał. Książka zakończyła się w takim momencie, że od razu chce się sięgnąć po kolejną część. W tle mamy również ciekawie i mrocznie przedstawiony Wrocław. Pojawiające się tu opisy mocno działają na wyobraźnię. ;) Autorka sporą część swojej książki poświęciła na przedstawienie relacji pomiędzy policjantem a gangsterem. I przyznam szczerze, że choć takie wątki czasem potrafią mnie trochę znużyć, tak tutaj naprawdę dobrze mi się to czytało. Nie czytałam jeszcze książki, w której coś zaczyna łączyć policjanta i podejrzanego gangstera, więc to dla mnie ciekawa nowość. 

Jak już wspomniałam, mamy tutaj naprawdę ciekawie wykreowanych bohaterów. Adam jest młodym policjantem, który cieszy się dobrą opinią. Jego ojciec również pracował w policji, ale Adam nie chce być taki jak on, więc poświęca się pracy i daje z siebie wszystko. Zmaga się z demonami przeszłości, które nie pozwalają o sobie zapomnieć. Kiedy poznaje Konrada, który jest gangsterem i właścicielem nocnych klubów, zaczyna odkrywać siebie na nowo. Do tej pory wstydził i bał się swoich pragnień, ale przy Konradzie stopniowo otwiera się na nowe doświadczenia. Jego partnerką z pracy jest Elka, która jest barwną postacią i wydaje się go rozumieć. Ważną rolę odgrywa tutaj Konrad, który na początku nie wzbudził mojej sympatii, ale z czasem coraz bardziej się do niego przekonywałam. Poznajemy go jako bezuczuciowego, bogatego gangstera, któremu zależy na interesach i kolejnych partnerach na jedną noc. W późniejszych rozdziałach jednak pokazuje inną twarz, którą długo skrywał za maską obojętności. Ciekawe jest również to, że Adam obwinia Konrada o to, że ten miał związek z tragedią jaka go kiedyś spotkała, ale czy tak naprawdę było? Czy gangster zdobędzie się na szczerość czy jednak zależy mu wyłącznie na zabawie? Zaciekawiła mnie ich relacja, bo jak już wspomniałam, jeszcze o takiej nie czytałam. 

Styl pisania autorki przypadł mi do gustu. Jest tu trochę opisów, ale nie są one przytłaczające. Plusem jest też klimat tej historii, mroczny i tajemniczy. Sceny zbliżeń pomiędzy bohaterami są przedstawione bez zbędnej przesady, nie są nużące. Narracja jest tutaj trzecioosobowa.

"Miasto gasnących świateł. Mgła" to ciekawy kryminał z istotnym tu wątkiem romansu pomiędzy policjantem a gangsterem. Sporo się tutaj dzieje, akcja jest interesująca i potrafi zaskoczyć. Może i nie ma w fabule dużego napięcia, ale i tak jest ciekawie i mnie ta historia wciągnęła niemal od samego początku. Dobrze spędziłam czas z tą książką i jak najszybciej zabieram się za kolejną część.

"Jego przecież nie można było kupić. Nawet jeśli przedmiotem przekupstwa były te wszystkie uczucia, których tak bardzo brakowało w jego życiu."

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu:



28 komentarzy:

  1. Być może kiedyś przeczytam tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bohaterowie ciekawi, pewnie dużo się w tej powieści dzieje.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dawno kryminału nie czytałam...

    OdpowiedzUsuń
  4. Książkę czytałam dość dawno temu, ale pamiętam, że przypadła mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Na pewno jest to powieść inna niż te, które czytałam do tej pory. Zastanowię się nad nią.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeśli chodzi o kryminały, to ostatnio królują u mnie głównie klasyczne... Może czas na współczesny? ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Brzmi nieźle, ale nie jestem do końca przekonana czy do mnie trafi...

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawa jestem czy i mnie przypadłby do gustu styl autorki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto dać szansę tej książce i to sprawdzić. ;)

      Usuń
  9. Jeśli zakończenie zaskakuje to najlepsza rekomendacja :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wątek homoseksualny, który jednak nie jest głownym wątkiem, lecz wplecieniem w ciekawą fabułę z zaskakujacym zakończeniem, to mi się podoba. Mogłabym dać szansę autorce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten wątek też odgrywa tu ważną rolę, ale naprawdę dobrze się go czyta. ;)

      Usuń
  11. Jeszcze nie słyszałam o tej książce. Być może dam jej w przyszłości szansę. Jednak jak na razie usiłuję znaleźć czas na to wszystko co już czeka na mnie na regale.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze to znam, też mam sporo książek czekających w kolejce. ;)

      Usuń
  12. Widziałam wiele postów o tej książce na Instagramie, jestem jej bardzo ciekawa ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie te posty przekonały do poznania tej książki. ;)

      Usuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz. Chętnie zajrzę również na Twojego bloga. :)

Copyright © 2016 Czytam wszystko. , Blogger