piątek, 29 grudnia 2023

Fangirl - Rainbow Rowell

Tytuł: Fangirl

Autor: Rainbow Rowell

Wydawnictwo: OdyseYA

Ilość stron: 478

Rok wydania: 2023 (pierwsze wydanie 2015 r.)


O książce "Fangirl" słyszałam wiele dobrego, od dawna już miałam ją w planach. Niedawno pojawiło się wznowienie tej powieści, a mi w końcu udało się ją poznać. Lubię czasem przeczytać ciekawą młodzieżówkę, a z tą naprawdę miło spędziłam czas.

Cath jest ogromną fanką Simona Snowa. Przeczytała wszystkie tomy i nie tylko przesiaduje na różnych forach, ale pisze też własne fanfiki o swoich ulubionych bohaterach. Tworzy historie, które śledzą tysiące fanów. Dziewczyna uwielbia swój bezpieczny świat fikcji, ale czy w końcu zdecyduje się go zostawić na rzecz tego prawdziwego? Właśnie rozpoczęła studia i przeprowadza się do akademika. Poznaje gburowatą współlokatorkę i uroczego chłopaka, który zawsze kręci się w jej pobliżu. W dodatku coraz więcej czasu spędza z kolegą z klasy, z którym pisze opowiadania. Coraz bardziej czuje się zagubiona, a już zwłaszcza wtedy, gdy jej profesorka literatury oświadcza, że fanfiction nie powinno istnieć, a przecież dla Cath pisanie jest wszystkim...

Poznajemy główną bohaterkę w momencie, w którym właśnie przeprowadza się do akademika. Razem z nią poznajemy studenckie życie, obserwujemy jak czuje się zagubiona w nowym dla niej otoczeniu. Jest to przede wszystkim opowieść o dorastaniu, o pierwszej miłości, ale także o przyjaźni i rodzinnych problemach. Główna bohaterka ma siostrę bliźniaczkę, do której czasem się porównuje i myśli o sobie jako o tej gorszej. Autorka porusza tutaj również ważne tematy, takie jak odejście jednego z rodziców, alkohol, unikanie kontaktu z innymi. Warto również dodać, że Rainbow Rowell wplotła do fabuły krótkie rozdziały z powieści o Simonie Snowie, więc możemy trochę poznać bohaterów, których tak bardzo uwielbia Cath i o których pisze swoje fanfiki. Są tutaj również fragmenty tekstów napisanych przez Cath, więc możemy poznać także jej twórczość. Główna bohaterka próbuje odnaleźć się w nowej rzeczywistości, choć jest to dla niej trudne, bo najbardziej lubi swoje własne towarzystwo lub siostry. Jednak jej siostra coraz bardziej się od niej oddala, więc Cath musi radzić sobie sama. Podoba mi się pomysł z fanfikami, bo wydaje mi się, że jeszcze nie czytałam książki, w której byłoby to poruszane. I choć wstawki o Simonie nie zawsze mi się podobały to jednak uważam to za ciekawy dodatek. To książka skierowana przede wszystkim do młodzieży i taki też jest jej klimat. Jednak uważam, że nie tylko młodzieży może się spodobać, ja miło spędziłam z nią czas. Myślę, że znajdą się osoby, które bez problemu będą mogły utożsamić się z główną bohaterką. Nie ma w tej książce wielu zwrotów akcji i zaskoczeń, ale to przyjemna opowieść o osiemnastolatce, którą naprawdę dobrze się czyta. Książka ma już swoje lata i niektóre kwestie mogą wydawać się mniej istotne niż kiedyś, ale mi to zupełnie nie przeszkadzało.

Cath zdecydowanie jest introwertykiem. Nie lubi poznawać nowych osób, dobrze czuje się we własnym towarzystwie. Uwielbia Świat Magów, dlatego też na FanFixxie dzieli się z innymi swoją wersją o bohaterach z powieści "Simon Snow". Tworzy uniwersum niemal na nowo i nie brakuje jej pomysłów. Właśnie pisze najdłuższe opowiadanie o przygodach ulubionych bohaterów, co kosztuje ją wiele pracy. Ma jednak tysiące fanów, którzy czekają aż pojawi się nowy rozdział, a Cath uwielbia przecież pisać. Zaczyna właśnie naukę w collegu i przeraża ją wizja mieszkania w akademiku. Jej siostra bliźniaczka Wren jest jej przeciwieństwem i wręcz nie może się doczekać studenckiego życia. Siostry oddalają się od siebie, przez co Cath traci jedyną sobie bliską osobę w tym nowym miejscu. Jakby tego było mało martwi się również o ojca, który bywa tak zaaferowany pracą w branży reklamowej, że staje się to jego obsesją. Cath po pewnym czasie zaczyna inaczej myśleć o chłopakach i okazuje się, że jest ktoś, kto bardzo się jej spodobał. Jednak czy będzie w stanie otworzyć się na nowe znajomości? Czy uda się jej dogadać ze współlokatorką i siostrą? Muszę przyznać, że wciągnęłam się w losy głównej bohaterki, która też uwielbia czytać. ;) Czytałam o niej z zainteresowaniem i od początku byłam ciekawa czy uda się jej zaaklimatyzować w nowej rzeczywistości. Poznajemy tutaj również innych bohaterów, a każdy z nich coś wnosi do tej historii. Bardzo polubiłam Leviego, który odegra tu bardzo ważną rolę. ;)

Styl pisania autorki jest lekki, dobrze czyta się tę książkę. Niektóre dialogi wydawały mi się czasem trochę specyficzne, ale taki właśnie jest urok tej powieści. Podoba mi się ten studencki klimat i historia głównej bohaterki. Narracja jest tutaj trzecioosobowa.

"Fangirl" to ciekawa książka młodzieżowa, która opowiada przede wszystkim o dorastaniu, ale też dużą rolę odgrywa tutaj świat fikcji i literatura. To przyjemna opowieść o młodej dziewczynie, która musi zmierzyć się z zupełnie nowym dla niej otoczeniem, a która lubi samotność. Są tutaj poruszone też ważny tematy, ale jest to lekka książka, z którą można się zrelaksować. Cieszę się, że ją poznałam, bo już od dawna chciałam ją przeczytać. ;)

"- „Żyli długo i szczęśliwie”, a nawet samo „żyli długo” nigdy nie jest kiczowate. To najszlachetniejsza i wymagająca ogromnej odwagi rzecz, na jaką mogą się zdecydować dwie osoby."

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu OdyseYA.

22 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Też lubię czasem przeczytać ciekawą młodzieżówkę. ;)

      Usuń
  2. Lubię powieści młodzieżowe, jeżeli są wciągające i uniwersalne dla każdego.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czasami sięgam po młodzieżówki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja z kolei, jak nie czytam młodzieżówek (za stara chyba jestem :D) tak po tą chętnie sięgne :)
    Alkohol, śmierć rodziców- te tematy mogą być bliskie człowiekowi w każdym wieku- niestety.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj akurat jeden z rodziców porzucił swoją rodzinę, źle się może wyraziłam z tym odejściem, ale temat alkoholu się pojawia.

      Usuń
  5. Ojejku jak ja dawno to czytałam! Gdzieś jest chyba moja recenzja. Nie pamiętam jak mi wtedy sie podobało. Aż muszę odszukać 😄

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka ma już swoje lata. Super, że została wznowiona. ;)

      Usuń
  6. Ostatnio bardzo polubiłam młodzieżówki, więc ta książka mogłaby mnie zainteresować 😊

    OdpowiedzUsuń
  7. Pamiętam, gdy na blogach pisano o pierwszym wydaniu tej książki ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardziej lektura dla moich córek, niż dla mnie :) od dawna już nie jestem w tym przedziale wiekowym :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie jestem już dawno w tym przedziale wiekowym, ale lubię czasem przeczytać taką książkę. ;)

      Usuń
  9. Czytałam ją już dawno temu :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałam dawno temu i mam sentyment do tej pozycji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja od dawna miałam ją w planach i w końcu się udało przeczytać tę książkę. ;)

      Usuń
  11. Po książki dla młodzieży też sięgam, więc będę ją miała na uwadze :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz. Chętnie zajrzę również na Twojego bloga. :)

Copyright © 2016 Czytam wszystko. , Blogger