wtorek, 30 lipca 2019

Metoda Krokodyla - Maurizio De Giovanni

Tytuł: Metoda Krokodyla

Autor: Maurizio De Giovanni

Wydawnictwo: Muza

Cykl: Bękarty z Pizzofalcone

Tom: 1

Bardzo lubię kryminały, więc gdy przeczytałam opis tej książki to wiedziałam, że może mi się spodobać. Wcześniej nie znałam twórczości autora i byłam ciekawa czy przypadnie mi do gustu. Na okładce książki przeczytałam, że kryminały tego autora spodobają się fanom Agathy Christie, więc to dodatkowo mnie zachęciło. Czy książka okazała się dobra?

Inspektor Giuseppe Lojacono pracuje w Neapolu, w mieście rządzonym przez różne gangi. Został przeniesiony z Sycylii z powodu oskarżeń o współpracę z mafią. Teraz wykonuje nudną pracę i rozpamiętuje swoją przeszłość. Jego sytuacja się zmienia, kiedy w mieście dochodzi do zabójstw. Mordercę nazywa się Krokodylem, bo na miejscu zbrodni zostawia chusteczki mokre od łez. Dlaczego to robi? Czy płacze podczas zabijania? Lojacono dzięki prokurator Laurze Piras pomaga przy śledztwie. Czy uda im się odnaleźć zabójcę? Czy będą kolejne ofiary?

Sięgnęłam po tę książkę, bo zaciekawił mnie jej opis, a szczególnie wątek zabójcy, którego nazwano Krokodylem. Spodziewałam się mrocznej historii, w której dużą rolę odegrają gangi i mafia, ale pozytywnie się zaskoczyłam, bo nie było ich tutaj dużo i okazało się, że to naprawdę interesujący kryminał zawierający przemyślaną i ciekawą intrygę. Na początku autor powoli wprowadza nas w fabułę przedstawiając sporo postaci, o każdej z nich czegoś się dowiadujemy, każdy z nich ma swoją historię. Zastanawiałam się dlaczego ich poznajemy, czy coś ich łączy, czy odegrają ważne role. Z każdą kolejną stroną wciągałam się coraz bardziej w fabułę, moja ciekawość rosła, nie wiedziałam już co mam myśleć. W tej książce akcja nie pędzi, ale i nie nudzi. Pojawia się też lekkie napięcie, nie wiadomo co się jeszcze wydarzy. Najbardziej mroczne i tajemnicze były rozdziały poświęcone Krokodylowi. Często są to rozdziały napisane w formie listów, które zabójca kieruje do osoby, którą nazywa swoją ukochaną. Opisuje w nich to co chce zrobić, zdradza swoje plany, ale nie zdradza przy tym że dużo. Długo się zastanawiałam do kogo skierowane są te listy i dlaczego Krokodyl zabija. Opracował niemal doskonały plan, przygotowywał się do tego wszystkiego bardzo długo, ale dlaczego? Dlaczego zabija młodych ludzi? Śledztwo tutaj zostało ciekawie poprowadzone, ale nie gra tutaj najważniejszej roli. Najważniejszy wątek dotyczy zabójcy i jego ofiar, dzięki czemu fabuła jest bardziej niepokojąca i ciekawa. Nie od razu wszystko zrozumiałam, bo na początku nie wiedziałam po co poznajemy tylu bohaterów, ale pod koniec wszystko było dla mnie jasne, wszystko to było potrzebne. Zakończenie wyjaśnia nam wszystko, było zaskakujące, ale też smutne. Nie spodziewałam się akurat takich wydarzeń. Nie sądziłam, że książka tak mi się spodoba, teraz jestem bardzo ciekawa kolejnej części.

Główny bohater Lojacono został przeniesiony do Neapolu z Sycylii, gdzie został oskarżony o współpracę z mafią, ale czy słusznie? W nowej pracy nie zajmuje się niczym ważnym, siedzi przed komputerem i gra w pokera. Ma dużo czasu na rozpamiętywanie przeszłości, martwi się o swoją córkę, z którą nie ma już długo kontaktu. Gdy w mieście dochodzi do zabójstw to właśnie on zostaje wciągnięty w sprawę dzięki pięknej prokurator Piras. Dzięki temu może oderwać się od nudnych zajęć, angażuje się w śledztwo i za wszelką cenę chce znaleźć Krokodyla. Zabójca młodych ludzi to naprawdę ciekawie i dobrze wykreowana postać. Czytając o nim i czytając jego listy czuje się niepokój, nie wiadomo co jeszcze tak naprawdę planuje. Wszystko to co robi ma dla niego jakiś sens, szczegóły ma idealnie zaplanowane, nie może być żadnej pomyłki. Czy w końcu popełni jakiś błąd? Dlaczego zostawia po sobie chusteczki mokre od łez? Tak naprawdę każdy z bohaterów ma znaczenie, każdy jest tutaj po coś. Na końcu wszystko łączy się w całość, wszystko zostaje wyjaśnione i myślę, że zakończenie zaskoczy niejedną osobę.

Już po pierwszych stronach wiedziałam, że polubię styl pisania autora. Jest lekki, nie ma wielu opisów. Rozdziały opisujące bohaterów często zawierają głównie ich przemyślenia i uczucia, ale i to dobrze mi się czytało. Wątek śledztwa również jest ciekawy i chociaż akcja nie jest bardzo dynamiczna to nie nudziłam się nawet chwili, chciałam wiedzieć jak to wszystko się dalej rozwinie, jakie są motywy zabójcy. Narracja w tej książce jest trzecioosobowa, ale przy takiej ilości bohaterów idealnie tu pasowała.

"Metoda Krokodyla" to dobry kryminał, który naprawdę wciąga. Autor stworzył ciekawą fabułę, wątek zabójcy jest dobrze wykreowany, wszystkie elementy łączą się na końcu w całość, która może zaskoczyć. Książkę czyta się szybko i lekko, mnie wciągnęła od pierwszych stron i tak naprawdę do samego końca nie wiedziałam jak się to wszystko skończy. Jeśli lubicie takie klimaty to dajcie jej szansę, może Wam również się spodoba. Teraz jestem ciekawa czy kolejna część tego cyklu też przypadnie mi do gustu.

"Stary człowiek jest Krokodylem. W jego zlodowaciałej duszy nie ma śladu najmniejszego tchnienia litości. Jest Krokodylem. Urodził się, by zabijać."

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu:

51 komentarzy:

  1. Kiedy widzę na okładce porównania do Christie, od razu odkładam na półkę - Królowa jest tylko jedna;)
    Niemniej jednak zaintrygowała mnie Twoja recenzja!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem jak to jest, bo też uwielbiam książki Christie. Tutaj autor ma zupełnie inny styl, ale też jest ciekawie. ;)

      Usuń
  2. Estupendo post! Es un placer leerte! Feliz noche! ♡♡♡

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja również nie przepadam za rozległymi opisami, stąd jeśli tutaj ich nie ma, chętnie po książkę sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma zbyt wielu opisów, a jeśli już są jakieś przemyślenia bohaterów to też są ciekawe. ;)

      Usuń
  4. Jak jest porównanie do klasyku kryminałów Agatki to nie musisz mnie przekonywać. Od razu biere bez zastanowienia :) Koniecznie muszę ją schrupać

    OdpowiedzUsuń
  5. Nigdy wcześniej nie słyszałam o tej książce, ale naprawdę mnie zainteresowała. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie słyszałam o niej wcześniej, a warto dać tej książce szansę. :)

      Usuń
  6. Gdzieś czytałam, że to ciekawa historia. Może skuszę się jeszcze latem :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ostatnio mam szczęście do naprawde świetnych kryminałów/thrillerów pisarzy z Włoch, Francji, Hiszpanii, więc zdecydowanie zapisuję sobie kolejne nazwisko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może i twórczość tego autora przypadnie Ci do gustu. :)

      Usuń
  8. Mnie również zaciekawił ten morderca krokodyl - koniecznie muszę przeczytać tą książkę 😀
    Pozdrawiam
    Lili

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krokodyl to naprawdę intrygująca postać, warto sięgnąć po tę książkę. ;)

      Usuń
  9. Pierwszy raz słyszę o tej książce, ale zainteresował mnie jej opis i Twoja recenzja, więc chętnie i ja się z nią zapoznam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba nie było jakoś bardzo głośno o tej książce, bo też o niej nie słyszałam. :)

      Usuń
  10. Polecam kolejną książkę z inspektorem Lojacono :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będę niedługo czytać, jestem jej bardzo ciekawa. :)

      Usuń
  11. Chyba jednak tytuł nie dla mnie :)
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Kryminały - dobre - uwielbiam, co prawda za seriami nie przepadam, ale jeden tom może spróbuję, a nuż się przekonam i do drugiego ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Drugi tom niedawno miał premierę, więc póki co są dwie części. :)

      Usuń
  13. Brzmi jak totalnie moje klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Książka zapowiada się ciekawie :D
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Czuję się zaciekawiona 💞

    OdpowiedzUsuń
  16. Czeka u mnie na półce :) muszę się kiedyś za nią zabrać :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Brzmi super :) Koniecznie muszę przeczytać
    Pozdrawiam
    https://subjektiv-buch.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. Podobnie jak Ty kocham kryminały. I już po przezcytaniu opisu wiem jedno - musze tę książkę przezcytać. Totalnie moje klimaty- Ciekawa jest też ta narracja w formie listów :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli lubisz kryminały to może i ta książka Ci się spodoba. Polecam. :)

      Usuń
  19. You have a wonderful blog! The topics you write about are very close to me. Thank you for sharing your thoughts!

    I follow you through GFC! If you want, go to my blog :)

    MY NEW POST: BAG OF YOUR DREAMS ♥♥♥

    OdpowiedzUsuń
  20. Ciekawie się zapowiada, też lubię kryminały.

    OdpowiedzUsuń
  21. Jak dla mnie książka zapowiada się dobrze :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Lubię takie klimaty, a Twoja recenzja jeszcze bardziej podsyca ciekawość :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Lubię kryminały i z chęcią przeczytam :)
    pozdrawiam, Pola.
    www.czytamytu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz. Chętnie zajrzę również na Twojego bloga. :)

Copyright © 2016 Czytam wszystko. , Blogger